TT-Utrikes

Skönhetsmissar kampanjar om menshygien

TT-Utrikes Artikeln publicerades

Åtta skönhetsdrottningar från hela världen turnerar i Indien med en kampanj för att främja hygien vid menstruation - ett tabubelagt ämne i det sydasiatiska landet.(TT)

Manushi Chhillar, 2017 års Miss World, reser runt i sitt hemland under 45 dagar med målet att avslöja myter kring menstruation och öka medvetenheten bland miljontals kvinnor.

– Vi har understrukit vikten av hälsa och hygien i våra samtal med kvinnor, säger Chhillar.

Nästan 375 miljoner kvinnor i Indien har åldern inne för menstruation enligt beräkningar, men bara tolv procent av dem använder sanitetsbindor eller andra hygienprodukter.

De flesta kvinnor i Indien använder fortfarande trasor eller osterilt tyg och många i landsbygdsområden använder sand, aska och torkade löv för att absorbera mensen vilket ökar risken för infektioner.

Chhillar uppmanar regeringar över hela världen att öka tillgängligheten på bindor genom att göra dem skattefria. Hon stöds av Miss World-teamet vilket utgörs av ytterligare sju skönhetsmissar från hela världen.

Frågan får också stor uppmärksamhet i samband med Bollywoodfilmen "Pad Man" som har premiär den här månaden. Den handlar om en indisk uppfinnare som tillverkar en revolutionerande maskin som tillverkar billiga sanitetsbindor.