TT-Utrikes

EU vill skärpa utsläppskrav på bilar

TT-Utrikes

Nya bilar och skåpbilar måste år 2030 släppa ut 30 procent mindre koldioxid än 2021, föreslår EU-kommissionen. Paketet för "ren rörlighet" ska bidra till att nå utlovade klimatmål. - Jag tror att vår ekonomiska framtid är avhängig av att vi går före med framtidens lösningar.(TT)

Artikeln publicerades 8 november 2017.

– Jag tror att vår ekonomiska framtid är avhängig av att vi går före med framtidens lösningar. Och den rena rörligheten är definitivt en del av det, säger EU-kommissionären Maros Sefcovic, med övergripande energiansvar, på en presskonferens i Bryssel.

Framför allt innehåller hans nya förslag om "ren rörlighet" hårdare krav på koldioxidutsläppen från nya bilar och skåpbilar. År 2025 ska dessa vara 15 procent mindre än 2021. År 2030 ska minskningen vara 30 procent.

Bästa bilarna?

– Kraven är ambitiösa, men inte hindrande. Det finns tillräckligt med utrymme för bilindustrin att investera i nya tekniker, hävdar Sefcovic.

– Målet är att de bästa, renaste och mest konkurrenskraftiga bilarna ska vara tillverkade i Europa.

I förslagen ingår även 800 miljoner euro till fler laddningsstationer för elbilar och 200 miljoner för utveckling av nya batterier.

Enligt Reuters riskerar biltillverkare som inte uppfyller kraven att bli straffade med knappt en tusenlapp - 95 euro - per bil och gram koldioxid över gränsen.

Tyskt tryck

Förslagen har redan på förhand varit utsatt för hårt tryck från det bilindustritäta Tyskland.

"Det är väldigt viktigt för mig att vi inte hämmar bilindustrins innovationskraft genom alltför hårda EU-regler", har utrikesminister Sigmar Gabriel på förhand skrivit i ett brev till kommissionsordförande Jean-Claude Juncker, rapporterar Reuters.

Chefen för det tyska biltillverkarförbundet, VDA, har dessutom pratat i telefon med både den tyske EU-kommissionären Günther Oettinger och Junckers tyske stabschef Martin Selmayr inför förslagsläggandet, skriver tidningen Süddeutsche Zeitung.

Förslagen ska nu behandlas i sedvanlig ordning av EU-parlamentet och EU:s medlemsländer.