EU vill skärpa utsläppskrav på bilar
””
Framför allt innehåller hans nya förslag om "ren rörlighet" hårdare krav på koldioxidutsläppen från nya bilar och skåpbilar. År 2025 ska dessa vara 15 procent mindre än 2021. År 2030 ska minskningen vara 30 procent.
Bästa bilarna?
””
””
I förslagen ingår även 800 miljoner euro till fler laddningsstationer för elbilar och 200 miljoner för utveckling av nya batterier.
Enligt Reuters riskerar biltillverkare som inte uppfyller kraven att bli straffade med knappt en tusenlapp - 95 euro - per bil och gram koldioxid över gränsen.
Tyskt tryck
Förslagen har redan på förhand varit utsatt för hårt tryck från det bilindustritäta Tyskland.
"Det är väldigt viktigt för mig att vi inte hämmar bilindustrins innovationskraft genom alltför hårda EU-regler", har utrikesminister Sigmar Gabriel på förhand skrivit i ett brev till kommissionsordförande Jean-Claude Juncker, rapporterar Reuters.
Chefen för det tyska biltillverkarförbundet, VDA, har dessutom pratat i telefon med både den tyske EU-kommissionären Günther Oettinger och Junckers tyske stabschef Martin Selmayr inför förslagsläggandet, skriver tidningen Süddeutsche Zeitung.
Förslagen ska nu behandlas i sedvanlig ordning av EU-parlamentet och EU:s medlemsländer.
TT