Muslimskt namn drog ner uppsatsbetyg
””
Betygssättning diskuteras just nu flitigt, inte minst sedan tre högstadieelever i Sollentuna förra veckan berättade att de fått helt olika betyg på identiska inlämningsuppgifter. Lärare har i debatten också kritiserat otydligheter i betygskriterierna.
Fel slutsatser
De hundra svensklärarna i Emilia Aldrins experimentella studie visste inte att uppsatsen de skulle bedöma fanns i tre versioner - med typiskt svenskt, traditionellt muslimskt eller modernt amerikanskt förnamn på karaktären.
Texten var en en autentisk hemuppsats på cirka 500 ord skriven av en åttondeklassare. På temat "en dag i min barndom" berättar eleven om en femårig pojkes känslor när en nära anhörig går bort. Utöver pojkens namn fanns inga tydliga kulturella markörer i berättelsen.
Emilia Aldrin betonar att studien är liten och hon drar inga statistiska växlar på resultatet. Däremot tycker hon att indikationerna är tydliga.
””
””
Hoppas på förändring
Anneli Salomao, student på lärarutbildningen i Göteborg, känner i viss mån igen problemen från sin egen skoltid. Hon hoppas dock på en förändring i takt med att både samhället och lärarkåren får en större variation.
””
””
Enligt Clas Lundstedt, pressansvarig hos diskrimineringsombudsmannen (DO), är diskriminering i skolan ett extra stort problem eftersom grundskolan inte är frivillig.
””
””
TT