Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Unga mer skeptiska till information på nätet

Fyra av fem svenskar använder sociala medier, främst Facebook, och 100 procent av de unga i åldrarna 12-25 år tittar någon gång på Youtube. De yngre är mer skeptiska till informationen de får via internet och fler unga har fått utbildning i källkritik.(TT)
Publicerad 19 oktober 2017

Internetstiftelsen i Sveriges (IIS) årliga rapport om svenskarnas internetvanor visar att vissa internettjänster för första gången når samtliga inom vissa ålderskategorier.

I åldersgruppen 12-25 år uppger 100 procent att de någon gång använder videotjänsten Youtube. Bland 16-25-åringar använder samtliga chatt-tjänster och lyssnar på musik via internet.

””
Annons

Unga mer källkritiska

Vi konsumerar allt mer media av alla de slag via internet. Användningen av sociala medier fortsätter att öka där Facebook är mest populärt med 74 procent av de svenska internetanvändarna. Över hälften använder Facebook dagligen.

I år har IIS ställt frågor om källkritik och användarnas inställning till den information de tar del av på internet. Enligt undersökningen är unga mer källkritiska än äldre och uppger i högre utsträckning att de har fått lära sig om hur man ska bedöma information på internet.

””

Tillgång till internet

Hälften av alla svenskar betalar för musik på internet och nästan hälften, 46 procent, betalar i dag för att se på film på internet. I fjol var den siffran 38 procent och för två år sedan 28 procent.

Användningen av röst- och videosamtal samt textmeddelanden och chatt över internet, det vill säga som görs med hjälp av någon app, ökar också mycket.

I dag har nära 100 procent av svenskarna tillgång till internet.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons