Båtfolket har börjat ladda för eldrift
Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken, oavsett vädret. Här finns flytetyg för åtskilliga våta drömmar - många är små, andra häpnadsväckande stora.
På bilmässor är eldrift numera ett givet ämne. Båtfolket har inte kommit lika långt.
””
””
Färre sålda båtar
Förra året såldes totalt sett något färre fritidsbåtar i Sverige än 2016, men fortfarande cirka 18 000. Statistiken är inte helt klar. Det står dock klart att på sin höjd en handfull av de större båtarna hade eldrift.
””
Det finns dock svenskbyggda båtar som redan kan, eller kommer att kunna köpas med eldrift.
””
Sex knop
Båtbyggaren i Lugnås, utanför Mariestad, visar på mässan upp en modell på tio meter med fyra kojplatser som serietillverkas med eldrift från batterier.
””
””
Nå, båten finns i alla fall. Laddstationer är det värre med. Man kan förstås ladda båten i dess hemmahamn, eller från ett vanligt eluttag i en gästhamn. Men med 230 volt tar det tio timmar.
Hoppas på mackar
Sweboat hoppas att sjömackar för traditionellt bränsle ska kompletteras, så att de även har laddstationer för eldrift.
””
Samtidigt hoppas han förstås på fortsatt teknisk utveckling av batterierna.
””
TT