TT-Ekonomi

Båtfolket har börjat ladda för eldrift

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Tänk att glida fram genom skärgården i en eldriven motorbåt utan buller, med bara vind och vatten som ljudkuliss. Utvecklingen ditåt har startat. - Vi måste börja med att ordna laddstationer, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat. Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken, oavsett vädret.(TT)

Båtmässan i Göteborg är ett säkert vårtecken, oavsett vädret. Här finns flytetyg för åtskilliga våta drömmar - många är små, andra häpnadsväckande stora.

På bilmässor är eldrift numera ett givet ämne. Båtfolket har inte kommit lika långt.

– Vi är en mycket liten bransch, jämfört med den globala fordonsindustrin. Men vi kan snegla på den och ha samarbeten, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, båtbranschens riksförbund.

– Det är räckvidd och prestanda som blir avgörande, precis som på bilsidan.

Färre sålda båtar

Förra året såldes totalt sett något färre fritidsbåtar i Sverige än 2016, men fortfarande cirka 18 000. Statistiken är inte helt klar. Det står dock klart att på sin höjd en handfull av de större båtarna hade eldrift.

– Gummijollar med elmotor säljs det däremot många av, påpekar Mats Eriksson.

Det finns dock svenskbyggda båtar som redan kan, eller kommer att kunna köpas med eldrift.

– Nimbus har kommit längst, säger Eriksson.

Sex knop

Båtbyggaren i Lugnås, utanför Mariestad, visar på mässan upp en modell på tio meter med fyra kojplatser som serietillverkas med eldrift från batterier.

– Fler och fler frågar efter eldrivna båtar, säger Erik Hansson, försäljare på Nimbus.

– Den här modellen klarar 40 sjömil på en laddning om farten är runt sex knop. Vi har stora marknader i Europa där det finns sådana fartområden i kanalsystem och insjöar. Men på vår egen västkust vill man kanske köra lite snabbare, och då sjunker räckvidden ganska snabbt, säger Erik Hansson.

Nå, båten finns i alla fall. Laddstationer är det värre med. Man kan förstås ladda båten i dess hemmahamn, eller från ett vanligt eluttag i en gästhamn. Men med 230 volt tar det tio timmar.

Hoppas på mackar

Sweboat hoppas att sjömackar för traditionellt bränsle ska kompletteras, så att de även har laddstationer för eldrift.

– Det pågår ett projekt om hur laddstationer ska utformas, och om konsumenternas tolerans. Är det okay om det tar en timme att ladda båten, till exempel, funderar Mats Eriksson.

Samtidigt hoppas han förstås på fortsatt teknisk utveckling av batterierna.

– Man ska kunna komma lika långt som på en tank bensin idag. Där är vi nog inom fem till tio år, tror Mats Eriksson.