Pågatågen säkrade åtta år framåt
Bolaget Arriva, vars ursprung är en butik för begagnande motorcyklar i Sunderland, har idag en omfattande transportverksamhet i många olika europeiska länder.
I Sverige har bolaget opererat busstransporter sedan år 1999 och kör idag bland annat bussarna i Stockholm.
På den svenska järnvägen tog de sig in som aktör för cirka tio år sedan genom just ett kontrakt för Pågatågen.
Det nya avtalet, som alltså sträcker sig fram till och med 2026, omfattar mer än fem miljarder kronor och betraktas som en Sveriges största tågaffärer.
Den omfattar all drift och underhåll av totalt 98 pågatåg, underhåll av 58 pågatågsstationer och ansvar för ersättningstrafik vid akuta trafikstörningar.
Avtalet innebär därmed att pågatågstrafiken mellan Kristianstad och Karlshamn är säkrad de kommande åtta åren.
– Det stämmer, säger Jakob Emander, tågtrafikutvecklare på Blekingetrafiken.
– Vi är väldigt nöjda över att ha klarat av den här upphandlingen, som är en gemensam upphandling där naturligtvis Skånetrafiken haft en dominerande roll.
Enligt Jakob Emander sker 98 procent att den trafik som avtalet omfattar i Skåne. Resterande två procent delas av Blekinge, Småland och Halland.
Hur har trafiken utvecklats i västra Blekinge?
– Det är ingen hemlighet att vi hade hoppats på en bättre utveckling på sträckan i sin helhet, säger Emander.
– Men sträckan mellan Kristianstad och Sölvesborg går bra. Den fungerar som den pendlarlinje det var tänkt från början. Det är den resterande biten fram till Karlshamn som vi har svårt att få resenärerna att välja.
Jakob Emander framhåller att trafikplanen för 2019 redan är lagd. Det innebär att pågatågstrafiken kommer att se precis likadan ut nästa år som den har gjort 2018. Inte heller för 2020 planeras några förändringar.
I Sverige har Arriva, som är en av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafiken, nära 3 500 anställda och rattar omkring 900 bussar, 140 tåg och 50 spårvagnar.