Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Grönt ljus för Pågatåg från och med 2013

Blekingetrafiken omprioriterar och väljer att satsa på Pågatåg mellan Karlshamn och Kristianstad i december nästa år.
– För mig är det en oerhörd seger, säger kommunalråd Heléne Björklund (S).
Sölvesborg • Publicerad 6 december 2012
Foto: Lena Ehring

Från december nästa år ska det gå att åka tåg från Sölvesborg varje halv­timme under rusningstid. Blekingetrafiken föreslår nämligen Pågatågstrafik mellan Kristianstad och Karlshamn.

För att möjliggöra satsningen krävs nio miljoner mer än vad som ryms i nuvarande plan för Blekinges kollektivtrafik. Förslaget är att skjuta ett antal ­tidigare prioriteringar på framtiden och att få Sölvesborg att betala ytterligare 1,5 miljon kronor per år för tåg- och busstrafik.

Annons

– Innan jul behöver vi ett inriktningsbeslut från berörda kommuner för att kunna gå vidare. Vi har ­ansvar för att upphandla trafiken och det tar tid, ­säger trafikutvecklare Jakob Elmander på Blekinge­trafiken.

Heléne Björklund menar att Blekingetrafikens vd Hans Jonasson redan har fått mandat att agera.

– Han har fått ett muntligt beslut från mig. Någon formell förfrågan har jag inte fått, säger hon.

Så kommunen är beredd att betala ytterligare för att få Pågatåg?

– Det är 1,5 miljon mer som ska fram, men vi har trots allt 800 miljoner i ­intäkter. Självklart blir det omprioriteringar, vi måste bli effektivare.

– Vi har ju demokrati så det blir politiska beslut som ska fattas. Jag upplever att det verkar vara enighet, säger Heléne Björklund.

Oppositionsledare Jeppe Johnsson (M) instämmer.

– Jag tror att det tillför kommunen mycket. Vi får ju dubbeleffekt på det. Vi kan ju åka åt båda hållen, säger han.

Kommunalrådet har under flera år, tillsammans med sju Skånekommuner, varit en del av en lobbygrupp för Pågatåg. Gemensamt har de finansierat en avlönad projektledare.

Hon upplever att det har varit en knölig process.

Annons

– Det har varit olika problem från Skånetrafikens sida hela tiden. Och då säger jag: ”Okej, hur löser vi det?”

– Jag är inte van att man hänvisar till problem hela tiden, senast var det ekonomin. Från början sa man att det skulle vara mycket dyrare, säger ­Heléne Björklund.

Men den fler­åriga önskan ser alltså ut att vara löst genom att Blekingetrafiken föreslår att Pågatågstrafiken och en utbyggd busstrafik mellan Olofström och Bromölla finansieras genom att andra satsningar får stryka på ­foten.

När är det helt klart om det blir Pågatåg?

Den 12 december förväntas regionstyrelsen fatta beslut om en remissrunda så att kommuner och landsting får framföra sina synpunkter. Slutgiltigt beslut om Blekingetrafikens verksamhetsplan för 2014–2016 fattas senast den 17 april.

Ska alla Blekingekommuner betala extra?

Nej, bara Sölvesborg. I Karlshamn finns ett ekonomiskt utrymme för att man inte får utökad stadstrafik.

Kommer Pågatågen att fortsätta till Malmö eller Helsingborg?

Hur trafiken kommer att se ut efter Kristianstad är inte helt klart. Det beror till största del på ett antal banarbeten som kommer att genomföras under de närmaste fem åren och som får stor påverkan på järnvägstrafiken i Skåne. Blekingetrafikens ambition är att ­tågen ska fortsätta mot Malmö (alternativt Helsingborg) utan byte för resenärer.

När kommer tågen att gå hela vägen till Karlskrona?

Det krävs stora satsningar på infrastruktur för att kunna starta trafiken någon gång mellan 2017 och 2020.

Vad kostar satsningen på Pågatåg?

Årlig nettokostnad för ­Blekinge är 13 miljoner från år 2014. Fyra miljoner finns avsatta i tidigare plan, ­genom den föreslagna ­omprioriteringen frigörs ­ytterligare nio miljoner. För Sölvesborgs kommun innebär det 1,5 miljoner i ökade kostnader utöver totalt 14,7 miljoner.

Vad kan sätta käppar i hjulet?

Blekingetrafiken och ­Skånetrafiken är exempelvis inte överens om hur ofta buss 561 mellan Sölvesborg och Olofström ska gå. Blekingetrafiken vill ha anslutningsbussar till alla Pågatågsavgångar, vilket Skånetrafiken anser för dyrt.

Källor: Hans Jonasson, Jakob Emander, trafikutvecklare.

Sarah Pallin
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons