Få väljer tyska som fördjupningsämne
Men intresset för tyskan är i övrigt inte vad det har varit på vare sig Furulundsskolan eller på andra svenska gymnasieskolor.
Det bekymrar Agneta Andersson, lärare i tyska på gymnasieskolan i Sölvesborg.
– Egentligen är det konstigt eftersom näringslivet skriker efter folk som är bra på tyska, säger hon.
Liksom lärarkollegan Mai-Louise Alm märkte Agneta Andersson att intresset för tyskan sjönk kraftigt när möjligheten till meritpoäng inför kommande högskolestudier försvann 2013.
Även spanska och franska gick samma öde till mötes. Då var den allmänna uppfattningen att ”det räcker med engelska”.
Fram till 2013 hade Furulundsskolan varje år 25-40 elever som läste tyska 5 i årskurs 3. Redan första året då möjligheten till meritpoäng försvann var skara nere på knappt 15 elever.
Det här läsåret består gruppen av enbart fem elever.
– Jag tror inte att vi ska räkna med någon större grupp än så här nästa läsår heller, säger Agneta Andersson.
Den senaste tiden har det framförts oro från såväl Skolverket som näringslivet över utvecklingen. Dessutom är det redan brist på språklärare.
För att klara studierna rent praktiskt på Furulundsskolan så läser årskurs 3-eleverna tillsammans med tyskstuderande i årskursen under. Treorna har tyska tre gånger i veckan.
– Även om gruppen är liten så är den väldigt sammansvetsad, betonar Agneta Andersson.
I helgen kom de hem från en fyra dagar lång studieresa till Berlin.
För flera av deltagarna var resan det första besöket i Tyskland. De beskriver resan som givande och efter att ha pratat tyska på heltid är de övertygande om de valt rätt fördjupningsämne.
– Jag har min farmor boende i Tyskland. Vi brukar resa dit så det är bra att kunna språket, säger Alma Boracic.
Även Rebecca Kerker har släkt i Tyskland och pekar ut det som en tung anledning till hennes språkval.
Emma Wildt är mer inne på att det inför framtida jobb är bra med språkkunskaper, inte minst i tyska eftersom det betraktas som Europas största språk vid sidan av ryskan.
– Mer än 100 miljoner har tyska som modersmål, påpekar Agneta Andersson.
Arvid Berg, enda killen i gänget, framhåller att kunskaperna i tyska räckte bra under besöket i Berlin. Varje elev fick tre olika teman som de skulle studera och därefter redovisa för gruppen på tyska.
– Jag blev imponerad av eleverna. De klarade sina uppgifter elegant, säger Mai-Louise Alm.
Eftersom samtliga fem elever började läsa tyska i årskurs 6 så har de nu rätt många terminen i språket bakom sig.