Bygger två nya butikslokaler
Albin Håkansson, styrelseordförande i Listerhallen AB, var märkbart stolt när grävskopan på måndagsförmiddagen tog an det senaste tillbygget vid Extra Mjällby.
– Jag räknar med att det är klart någon vecka innan jul, säger han.
Tillbygget, som tar sex av företagets 232 parkeringsplatser i anspråk, är 200 kvadratmeter stort.
Det blir två nya butikslokaler och i den ena ska Jennys Klipphörna flytta in.
Rörelsen etablerade sig i Mjällby för några år sedan och får i och med flytten en lokal som är tre gånger så stor som den nu har.
– Det blir plats för sju stolar, påpekar Albin Håkansson.
I lokalen som Jennys Klipphörna då lämnar ska Bromöllaföretaget Audio Video öppna en filial för sina kunder i Sölvesborg och på Lister.
Tanken är servicebutik för abonnemang och tillbehör inom radio, tv, hemelektronik och telefoni.
Vad blir det i den andra nya butikslokalen?
– Troligen en optiker. Det är inte helt klart men det kan betraktas som huvudspåret, kommenterar Albin Håkansson.
– Det är många som vill se en optiker på Listerlandet.
Utvecklingen kring Extra Mjällby har gått en rasande fart de senaste åren.
Albin Håkansson, som driver allt tillsammans med kompisarna Anders Åsen, Håkan Thomasson och Magnus Svensson, framhåller att det var i och med Kapp-Ahls etablering i Mjällby våren 2016 som allting lossnade.
Och bara någon månad senare så flyttade Apoteket från Södergatan i Sölvesborg ut till Mjällby och etablerade sig vägg-i-vägg med klädbutiken.
– Kapp-Ahl har med eftertryck visat man tar Mjällby på allvar säger han. Det har varit väldigt viktigt för oss.
– Jag brukar skoja och säga att det är större för samhället att Kapp-Ahl kom hit än att fotbollslaget har gått upp i fotbollsallsvenskan några gånger. Fast alla håller kanske inte med.
Det var då, våren 2016, som den verkligt stora omsättningsökningen kom.
Dessutom rullar det på bra. När Albin Håkansson och den övriga företagsledningen nyligen summerade det gångna verksamhetsåret kunde de konstatera en ökning på fyra procent jämfört med samma tidpunkt förra året.
Enligt Håkansson drivs verksamheten i tre bolag som tillsammans sålde för 230 miljoner kronor brutto det senaste året.
Bolagen har inklusive sommarpersonalen 80 personer på lönelistan.
– Vi räknar en miljon årsbesökare i våra lokaler. Det tycker vi är rätt bra, säger Albin Håkansson.