Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Skanningen skonsammare för personalen

Ica Maxi i Olofström har haft självskanning sedan 2006. Några av fördelarna butiken har märkt är att den är bättre för personalens hälsa och ökar servicen.
Olofström • Publicerad 4 december 2018
Ulrika Håkansson, driftschef för kassorna på Ica Maxi i Olofström, berättar att skanningen är bra för personalens hälsa.
Ulrika Håkansson, driftschef för kassorna på Ica Maxi i Olofström, berättar att skanningen är bra för personalens hälsa.Foto: LENA EHRING

Nu använder nära 45 procent av kunderna på Ica Maxi i Olofström självskanningen och butiken hoppas på ännu fler.

– Det fungerar bra och många är väldigt positiva, berättar Ulrika Håkansson, driftschef för butikens kassor.

Annons

De vanligaste anledningarna till att kunderna inte skannar är enligt henne att de tror att butiken ska dra ner på personalen på grund av det och att kunderna är rädda för att göra fel.

– Det stämmer inte. Självskanningen kräver personal och frigör även personal till andra arbetsuppgifter, säger Ulrika.

Kunderna kan till exempel få mer service ute i butiken. Det har också frigjort personal till en satsning på längre öppettider i förbutiken. En av de viktigaste fördelarna för personalen är att det är skonsamt för deras kroppar.

– Det sparar på axlar och handleder. Vissa som har jobbat länge i kassan känner av det och därför vill vi skapa en rotation på avdelningen, säger hon.

Enligt Ulrika behöver kunderna inte heller vara rädda för att göra fel. När de börjar skanna får de tätare avstämningar i början i utbildningssyfte.

– Det gör vi för att hjälpa kunderna och lära dem. Blir det fel påverkar det våra beställningar, säger hon.

Det kan bland annat handla om att en kund skannar in fyra produkter med jordgubbssmak men egentligen köper två med jordgubbar och två med blåbär. Då blir det fel i butikens automatiska ordersystem och plötsligt är jordgubbshyllan överfull medan det inte finns några produkter på blåbärshyllan.

Hon poängterar dock att avstämningen inte är till för att kontrollera kunderna. Ju oftare du skannar desto färre avstämningar får du och råkar du missa en produkt eller skanna en för mycket rättar personalen bara till det i avstämningen. Det blir inga påföljder för kunden.

– Alla kan göra fel.

Det finns kunder som vill ha ett bemötande och ett samtal i kassan. Ulrika menar att de kan få det ändå, antingen med personalen ute i butiken eller vid självskanningen.

Annons

En nackdel med metoden är dock att det inte alltid går att skanna streckkoden, framför allt på kött kan det vara svårt om etiketten har veckat sig.

Ulrika spår att det kommer att hända mycket med metoden framöver ju mer tekniken utvecklas. Bland annat tror hon att det kommer att bli möjligt att ha sin inköpslista i skannern.

Stina PetterssonSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons