Femhjulingen slog aldrig igenom

OLOFSTRÖM

Femhjulingen slog aldrig igenom.

Resterna av den unika ”amerikanaren” hamnade i stället i Olofström.

Med Volvo som stor arbetsgivare har rubrikerna om bilar varit många på BLT:s Olofströmssidor genom åren.

Därför var det kanske inte så oväntat att bilen som beskrevs som världens enda femhjuling blev omskriven just här den 28 januari 1981.

Inge Holmberg visade upp det som återstod av fordonet 1981 – det femte hjulet – och berättade samtidigt om hur bilen tillverkats i Amerika 1917. Så småningom hamnade den i Gränum. Bilens konstruktion beskrevs som ett ”rekord i enkelhet”, men den hade i alla fall gasreglage på rattröret och en fotpedal för att bromsa. Om två personer skulle åka med den så fick en av dem stiga av och gå i uppförsbackarna.

– Vi skall nog vara tacksamma för att det här ekipaget inte blev stilledande för bilens framtida utformning och kanske då framförallt för Olofströms vidkommande – en bil utan kaross, sa Inge Holmberg i BLT.

Bilen blev bland annat omskriven i en bok av Sven Edvin Salje.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.