Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

"Vi visar varför vi lever i ett kaos"

Med en kanal som gjort dem både rika och mäktiga i sociala medier väljer Jocke och Jonna Lundell att ta en paus från Youtube och i stället fokusera på webb-tv. Snart kommer "Familjen Lundell" till Dplay.
Tv • Publicerad 12 juni 2019
Serien "Familjen Lundell" börjar sändas på Dplay den 24 juni.
Serien "Familjen Lundell" börjar sändas på Dplay den 24 juni.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Med renoveringskaos, småbarnsliv och konflikter i fokus beskrivs "Familjen Lundell" som en galen cirkus. Jocke och Jonna Lundell menar att det är första gången de vågar vara 100 procent sig själva i en webbserie, samtidigt som de haft ett jobbigt år bakom sig.

– Vi känner väl att sociala medier mer och mer går ut på att visa upp en falsk fasad för att sälja samarbeten. Vi vill ändra på det. Vi är samma personer både bakom och framför kameran och vill visa kommande generationer hur människor är på riktigt, säger Jocke Lundell.

Inget "Fuskbyggarna"

Annons

När paret köpte en stor villa utanför Norrköping 2017 fick deras följare hänga med under en renovering som fortfarande pågår – och som utgör fond för serien.

– Den tar avstamp i när det var som värst och sedan blir det ljusare. Det här är inget som påminner om "Fuskbyggarna", även om vi blivit utsatta för just fuskbyggare, säger Jocke Lundell.

– Det programmet går ut på att man får sitt hus renoverat, men vi ville hellre reda upp det själva. Det är inte så att vi sitter och beklagar oss, utan vi visar varför vi har det jobbigt och lever i ett kaos, fyller Jonna Lundell i.

"Höga krav på oss"

Paret har i öppenhjärtiga vloggar delat med sig av sin barnlängtan, Jockes diagnoser och upp- och nedgångar i relationen. De har gjort slut och blivit tillsammans igen – och slutligen blivit föräldrar. Samtidigt har deras Youtubekanal växt och med den bilden av att de är storfavoriter hos yngre tittare.

– Det har varit höga krav på oss. Om vi dricker läsk så är vi dåliga förebilder eftersom man inte ska få i sig socker. Vi är vuxna människor och vi dricker vad fan vi vill. Det känns ibland som folk har trott att vi ska vara mamma och pappa till hela Sverige, säger Jonna Lundell.

TT: Tror ni inte det kan ha något att göra med att det är barn som tittar så folk är extra känsliga?

– Det är inte så mycket barn som tittar längre, det där är en nidbild som folk sprider för att förminska oss, säger Jocke Lundell.

Deras manager upplyser om att man börjat med webbpaneler, som visar att 20 procent av tittarna är barn, 72 procent av de som tittar är kvinnor och att snittåldern ligger på 28 år. Men att döma av reaktionerna när paret Lundell visar sig utanför hotellet för att ta bilder är många yngre fortfarande stora fans av Youtubestjärnorna.

"En befrielse"

Den 24 juni börjar "Familjen Lundell" att sändas på Dplay, ett avsnitt i veckan under åtta veckor. Det kan vara början på slutet för Youtubekanalen i dess nuvarande form.

– Det har varit en befrielse att gå från att behöva ställa in kameror, ladda batterier och allt runtomkring. Vi brukade vara helt slut från inspelningsdagar på 18-20 timmar. Det här är rena semestern, säger Jocke Lundell.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons