Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Kraftigt ökad Black Friday-handel – utom i Blekinge

Julhandeln har dragit igång med full kraft. Drygt var tredje svensk, 36 procent, shoppade för sammanlagt 6,7 miljarder kronor på Black Friday, visar en webbundersökning.
Men Blekinge sticker ut som det län försäljningsökningen var klart lägst enligt statistik från Klarna.
BLEKINGE • Publicerad 27 november 2018

Per person spenderade de shoppande svenskarna 2 635 kronor i genomsnitt. Det mesta gick till kläder och hemelektronik.

"Konsumenterna valde nätet före butikerna", skriver Postnord i ett pressmeddelande.

Annons

Jämfört med i fjol ökade omsättningen med 27 procent, enligt undersökningen, som genomförts av Kantar Sifo.

Webbundersökningen med en panel på totalt 1 388 personer genomfördes enligt Postnord den 24–25 november.

Samtidigt visar statistik från betalningsleverantören Klarna att vi shoppade för 31 procent mer under Black Friday 2018 jämfört med 2018.

Här sticker Blekinge ut rejält som det län där försäljningsökningen var minst – bara tolv procent. Det kan jämföras med Kalmar, som var näst längst ner på listan. Där var försäljningsökningen 23 procent.

Försäljningsökning under Black Friday, 2017–2018.

• Gävleborgs län: 44%

• Stockholms län: 38%

• Uppsala län: 35%

• Västra Götalandsregionen: 34%

• Östergötlands län: 33%

Annons

• Södermanlands län: 32%

• Västernorrlands län: 32%

• Jämtlands län: 32%

• Region Skåne: 31%

• Region Gotland: 31%

• Västerbottens län: 31%

• Värmlands län: 30%

• Örebro län: 29%

• Kronobergs län: 28%

• Norrbottens län: 26%

Annons

• Västmanlands län: 26%

• Region Halland: 26%

• Jönköpings län: 25%

• Dalarnas län: 24%

• Kalmar län: 23%

• Blekinge län: 12%

Tobias FabbekeSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons