Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Anders Gustafsson: Jag får det inte att gå ihop. Får du?

Det ska vara dyrare att köra bil. Det ska vara dyrare att äga bil. Det ska vara dyrare att frakta gods på väg. Men fler ska ta körkort med billiga statliga krediter och S går till val på att stora vägsatsningar på landsbygden. Jag får inte Socialdemokraternas budskap att gå ihop. Får du?
Anders GustafssonSkicka e-post
Publicerad 10 augusti 2018
Anders Gustafsson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.
Bensinpriset är på historiska höjder.
Bensinpriset är på historiska höjder.Foto: Andreas Hillergren

Mandatperioden har varit tung för den del av befolkningen och den del av näringslivet som är beroende av vägtransporter i sin vardag.

Förslaget om en kilometerskatten på tunga vägtransporter har varit en följetong under mandatperioden. En utredning presenterades som skulle få mycket stora negativa konsekvenser för företag långt ifrån hamnar och järnvägsräls, exempelvis skogsindustrin på landsbygden. Nu ligger frågan begravd i en byrålåda på Rosenbad men vi kan räkna med att den dyker upp igen efter riksdagsvalet i höst om den rödgröna regeringen skulle få fortsatt förtroende.

Annons

Med den nya fordonsbeskattningen har fordonsskatten för många vanliga familjebilar ökat rejält. För många är det en klen tröst att den nya fordonsbeskattningen samtidigt innebär att en lyxbil som Tesla får 60 000 kronor i bonus.

Höjningarna av bensinskatten är ett kapitel i sig. Den S-ledda regeringen har inte bara, tvärtemot vad Magdalena Andersson (S) lovade före förra riksdagsvalet, höjt bensinskatten. Nej, regeringen har också infört en årlig smyghöjning av bränsleskatterna som inte behöver riksdagens godkännande för att gå igenom. Det betyder att bensinskatten, till följd av ränta-på-ränta-effekten kan komma att höjas med 49 procent på tio år. Därför ska man inte vara förvånad över att bensinpriset nu är uppe på rekordnivåer. 16 kronor/liter är bara början.

Men nu är det val och då är tongångarna från S annorlunda.

Lagom till valdagen den 9 september kommer det att bli möjligt för alla att få CSN-lån för körkort (från och med den 1 september). ”CSN-lån för körkort. Viktig reform för fler möjligheter till jobb” berättade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) stolt på Twitter nyligen (den 4 augusti). ”Det är en viktig reform för att få fler personer i arbete men även för ett rättvisare samhälle” slog två av våra tre blekingska S-riksdagsledamöter fast i en insändare i somras (Sydöstran den 17 juni 2018).

Och nu i veckan presenterade de två statsråden Tomas Eneroth och Peter Hultqvist ett S-vallöfte om vägsatsningar på landsbygden. Nästa mandatperiod lovar S att staten satsar ytterligare 500 miljoner kronor årligen på att förbättra landsbygdens vägar.

”Bilen är på många ställen i Sverige det enda sättet att ta sig fram. Om det ska vara möjligt att bo, leva, och arbeta i alla delar av landet måste vi ha fungerande vägar”, sa Peter Hultqvist. ”Människor är beroende av bil på landsbygd och då måste vägarna fungera”, fyllde Tomas Eneroth i.

Men vem på landet ska ha råd att köra på dessa vägar om det hela tiden blir både dyrare att äga och köra bil? Om det är så viktigt för landsbygdsföretagen att det investeras i vägar, varför har S då drivit att en skatt på avstånd för tunga vägtransporter ska införas? Om det är en viktig socialdemokratisk rättvisefråga att alla ska ha körkort, hur rättvist för landsbygdsborna är det då att smyghöja bensinskatten till skyarna?

Jag får inte budskapen från Socialdemokraterna att gå ihop. Får du? Eller är det så att valrörelsen sätter logiken ur spel?

Annons
Annons
Annons
Annons