En budget att oroas över

Ledare Artikeln publicerades
Vilken typ av bil är svensk ekonomi?
Vilken typ av bil är svensk ekonomi?

Strax före jul hävdade finansminister Magdalena Andersson att Sveriges ekonomi var urstark och "gick som en nyproducerad Tesla".

Inför onsdagens budgetpresentation bytte hon bil. Nu gick ekonomin i stället som den snabbsäljande Volvo V90. En bättre liknelse vore nog en klassisk Volkswagen, nämligen bubblan.

För visserligen har regeringen rätt i att tillväxten är hög, arbetslösheten sjunker och skatteintäkterna växer, men så är det alltid under högkonjunktur. Ekonomin går upp och ner.

I sådana tider är det därför tänkt att staten ska spara i ladorna, men i stället lånar vi till utgifter och riksbanken eldar på med minusränta. Inte förrän 2019 uppnås balans, om inte de goda åren förbytts i dåliga vill säga. Då kan vi råka riktigt illa ut. Det finns en anledning till att vi ska spara när det går bra.

Läs mer: Hejdå, företagare!

Den stora flyktingströmmen pumpar också upp siffrorna på ett konstlat sätt. Fler flyktingar innebär visserligen högre tillväxt när de spenderar sina pengar, men också att tillväxten fördelas på fler. Dessutom äter migrationskostnaderna upp nästan alla andra satsningar.

En siffra som är särskilt viktig för regeringen är arbetslöshetssiffran. Senast 2020 ska den vara lägst i EU. När försvarsminister Peter Hultqvist (S) presenterade budgeten i Karlskrona förklarade han att regeringen tror sig lyckas med detta.

I budgetprognosen sjunker däremot arbetslösheten endast till 6,6 procent 2020, troligen inte ens topp tio. En del av förbättringen beror på att folk lämnar arbetskraften, de sjukskrivs eller förtidspensioneras. Inte direkt en framgång att stoltsera med.

Som regering är det alltid lockande att skönmåla siffrorna. Sverige är visserligen inte på väg mot katastrof eller systemkollaps, men utvecklingen är bekymrande. Att släta över det faktumet kommer bara göra det svårare att få stöd för de förslag som kan vända trenden.