bokrecension Artikeln publicerades
Carl Déman.

När Youtube-komikern Carl Déman berättar om sitt spelberoende träder en alldaglig men viktig historia fram. Joel Sjöö läser en bok om ett alldeles för vanligt livsöde.

BIOGRAFI

Bok: Med livet som insats

Författare: Carl Déman med Helén Bjurberg

Förlag: Lind & Co

Någon gång i veckan jobbar jag i ett hus som också hyser en förening för spelberoende. De som ska dit slinker snabbt genom porten och in i lokalen en trappa upp. De flesta är män mellan 20 och 40 år. De går med huvudet sänkt och blicken ner i marken. Helt vanliga killar, så nedbrutna av skam och ångest att de ser ut att vilja försvinna i tomma intet.

Démans utlämnande berättelse om beroendet ger de osynliga spelmissbrukarna ett nödvändigt ansikte.

Youtubern Carl Déman brukade vara en av dem. Just innan hans komikertrio JLC tog fart lyckades han bryta ett mångårigt beroende. När han nu berättar sin historia börjar han på botten; han har spelat bort sina sista lånade pengar, ligger hulkande på badrumsgolvet och känner att han inte förtjänar att leva.

Delarna om Démans uppväxt är mindre dramatiska. Hans livshistoria skulle kunna passa in på tiotusentals andra svenska medelklasskillar. Men det är också det som är själva poängen. Medan stjärnor som Zlatan och Persbrandt agerar alfahannar i sina reklamfilmer för spelbolag, sjunker allt fler människor ner i ett träsk av dopaminkickar, raserad ekonomi och svikna löften. Démans utlämnande berättelse om beroendet ger de osynliga spelmissbrukarna ett nödvändigt ansikte.

Carl Déman och medförfattaren Helén Bjurberg.
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.