Kultur

Sömngåtan ger nyckeln till livet

Matthew Walter, professor i neurovetenskap och psykologi, vänder upp och ner på det mesta. Hans populärvetenskapliga bok ”Sömngåtan” är intressant och skrämmande, tycker recensenten Inger Melin. Artikeln publicerades
Att sova mindre än sex–sju timmar per natt är skadligt.
Foto: Martina Holmberg / TT
Att sova mindre än sex–sju timmar per natt är skadligt.

sakprosa

Sömngåtan

Författare: Matthew Walker

Översättning: Nils Håkanson

Förlag: Ordfront

Visa mer...

"Sömngåtan" är den kusligaste bok jag läst på länge – och den mest inspirerande. Den ger tips om en mirakelkur som gör oss vackrare, smalare, friskare och smartare, helt gratis.

Det är ingen lättläst bok, kanske för att den väcker så mycket motstånd. Vem vill slösa bort livet på att sova, och att man mår dåligt av att gå upp tidigt är väl bara vekhet och inbillning?

Nix. Matthew Walter vänder upp och ner på det mesta. Han är professor i neurovetenskap och psykologi vid Berkeley University i USA och han bok har legat högt på bestsellerlistor i både USA och Storbritannien ( och är såld till 20 länder). Så öppnar den också våra ögon för något förbisett men livsavgörande.

Matthew Walker har en stillsam ton men siffrorna han visar på är groteska. Som: en tredjedel av alla vuxna i industrivärlden får inte nog med sömn per natt: åtta timmar.

Det låter oskyldigt.

Men resten av boken går noga igenom följderna av att sova mindre än sex-sju timmar per natt. I korthet: immunförsvaret försämras och du mer än fördubblar risken att få cancer, risken ökar att du får Alzheimers och bara en veckas sömnbrist ger dig värden som om du hade förstadium till diabetes. Risken för hjärt- och kärlsjukdomar ökar, liksom psykiska sjukdomar.

Sömnbrist har också ett klart samband med fetma ( vi blir både hungrigare och får lägre ämnesomsättning) och bantar du men sover för lite förlorar du muskler, inte fett. Och sömnberövade män får kortare och färre spermier, till och med DNA påverkas om man sover för lite...

Ja, ni fattar: ju mindre man sover, desto kortare lever man. WHO har kallat sömnbristen "epidemisk" i industrivärlden och den bästa medicinska behandling en läkare kan skriva ut, är sömn ( men inte sömnmedel) menar Walker ( i slutet av boken finns råd för en bättre sömn och vid det laget trycker man dem till sitt hjärta).

Att hindra någon från att sova är ju faktiskt omvittnat effektiv tortyr.Guinness rekordbok tagit bort rekorden i att klara sig utan sömn eftersom det visade sig så farligt. Och tydligaste beviset för att sömnbrist är dödlig hittar man i trafiken. I USA är antalet olyckor som orsakas av trötta förare, högre än de som kopplas till alkohol och droger. Köra trött går att jämföra med att köra berusad, men det går under radarn...

Nu tar Walker upp mycket mer än direkta hälsoaspekter. Han förklarar varför naturen hittat på sömn och varför den stått sig evolutionen igenom, han förklarar vad som händer i hjärnan när vi drömmer och varför sömnen är nödvändig för minne, inlärning och förmågan att ta beslut ( Tjernobylolyckan orsakades tydligen av övertrött personal). Och vad sömn betyder för våra känslor.

Slutsatsen är: finns det en enda biologisk funktion som inte blir bättre av en god natts sömn? Nej! Och vad det innebär för en bättre samhällsplanering tar Walker också upp: från spädbarn och foster som behöver sömn för att utveckla hjärnan, till skolbarn som får gå upp för tidigt (för tyvärr är våra biologiska klockor inte jätteflexibla). På arbetsplatsen har några företag börjat premiera anställda som sover tillräckligt och med det blir mer produktiva - så lite sömnbrist som 20 till 60 minuter kan ge stora effekter. Myter punkteras på löpande band: som att äldre behöver mindre sömn. Glöm: de behöver lika mycket men presterar mindre djupsömn och löper risk att få sämre minne.

Det finns gott om sömnstudier, men hur kan sömnforskning vara så okänd? De senaste åren har tv och böcker frossat i frågor om allt från 5:2-diet till tarmbakterier och motion. Men sömn som hälsofaktor? Vad lär vi oss om sömn i skolan? Inte mycket.

Och det kan förklara varför "stigande fasa" är en perfekt beskrivning på hur det känns att läsa "Sömngåtan". Själv känner jag mig som deltagarna i "Lyxfällan" när de plötsligt inser att de levt långt över sina tillgångar men måste betala för det. Och ja, en enda dålig natt skadar, nej, men kan inte sova igen helt och hållet.

Om du ska läsa en enda bok om hälsa i år: läs denna. Och som Matthew Walker själv skriver: somnar du medan du läser så blir han bara glad.