Kultur o Nöje

Kvinnor kan i konsten

Kultur o Nöje Artikeln publicerades
Gerd Hector, Monica Yasmin Lindqvist, Alexandra Melander, Désirée Forsman och Emelie Farkas visar några av sina konstverk som från och med lördag den 4 mars ställs ut i Livlokalen. Utställningen visas till och med den 10 mars.
Foto:
Alexandra Melanders ”Systerskap”.
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Kvinnor är en stor grupp inom konsten, ändå är det sällan de som syns. Det vill några konstnärer i Sölvesborg ändra på.

Kvinnor - både som motiv och som konstnär, står i fokus i Livlokalen i Sölvesborg i några dagar. Här har fem kvinnliga konstnärer, alla med anknytning till Sölvesborg, samlats för att uppmärksamma kvinnans roll i samhället genom konsten.

– Vi har träffats då och då och pratat, och då är det de här frågorna som kommit upp, berättar Alexandra Melander, som är en av initiativtagarna till projektet.

Utställningen är ett initiativ för att ifrågasätta mansdominansen inom konsten. Förändring sker, men det går långsamt, menar gruppen. Utställningen visas 4-10 mars för att uppmärksamma den internationella kvinnodagen, och temat feminism är genomgående i lokalen.

Alexandra Melander har inspirerats av kvinnliga poeter med uttalat feministiskt fokus, och även av kvinnornas marsch, en demonstration som ägde rum i Washington tidigare i år. Hennes konst står för systerskap och att kvinnor kan och föreställer ofta flera kvinnor.

– Min konst har alltid fokuserat på feminism, så det är något som är starkt för mig. Jag vill lyfta fram kvinnokraften och att vi kan lyfta varandra gemensamt, berättar hon.

Monica Yasmin Lindqvists konst är mer eftertänksam, men ändå omedelbar i sitt budskap. Hon fokuserar på den svaga starka kvinnan.

– Som kvinnlig konstnär måste man vara perfekt, för det är en mansdominerad värld. Men det är inte alltid så, kvinnor måste få vara svaga också och det fokuserar jag på, säger hon.

Désirée Forsman har gått utanför sin vanliga bildvärld - och gjort en triptyk där hon inspirerats av kvinnor och barn som flyr sitt land. Triptyken visar katastroferna i hemlandet, den väntande fristaden och problematiken med asyl i en konstnärlig kontext.

Gerd Hector, som även öppnar en ny utställning på Annexet i Sölvesborg nu på lördag, har inspirerats av den nordiska mytologins nornor. Emelie Farkas har provat något nytt genom att jobba med lera, som fått motiv av dansande kvinnor.

Förhoppningen är att projektet ska fortsätta även nästa år.