Youtubestjärna mötte unga kodare

Ramdala Artikeln publicerades
Vlad Reiser var på spexhumör när han mötte eleverna på Ramdala Skola.
Foto:Marcus Palmgren
Vlad Reiser var på spexhumör när han mötte eleverna på Ramdala Skola.

I våras vann Ramdala skola tävlingen Kodkampen.

Nu fick eleverna belöningen.

Och en av överraskningarna var Youtubestjärnan Vlad Reiser.

Fritidsbarnen utanför gymnastiksalen hade fått dispens. De var aldrig med i Kodkampen i vintras och vet ännu inte så mycket om programmering.

Men favoriten, Youtubefenomenet Vlad Reiser, hade ju kommit till Ramdala, med flanellskjorta och kepsen bak och fram och allt.

– Han är ju en stjärna, fattar du väl?, säger en pojke i sjuårsåldern.

Varför då?

Får inget svar. Pojken tittar på mig som om jag vore från en annan planet.

För Vlad Reiser tillhör den svenska Youtubeeliten. Det är han och en skock andra busungar i 20- till 25-årsåldern som jagar den ännu ohotade kungen och drottningen, Jocke & Jonna, i jakten på flest prenumeranter.

Vlad Reiser har snart 300 000. Och vet också vilka han har att tacka.

De unga kodarna i Ramdala - de som inte vet hur det är att leva ett liv utan Youtube, bland annat.

– Det är så klart väldigt roligt att vara här och känna sig som en rockstjärna, trots att jag bara är en galen snubbe som gillar att underhålla folk på Youtube.

Han kallar sig inte gärna hacker, men vill gärna uppmuntra dagens unga att skriva kod och göra egna små program eller appar.

– I framtiden blir nog kodning obligatoriskt i undervisningen och det behöver inte vara så krångligt. Jag är fortfarande nybörjare, men har redigerat video ett tag. Det krävs inte så mycket för att komma över den första tröskeln och få sina videos att bli lite häftigare än genomsnittet, säger Vlad Reiser till BLT.

Fyrorna och femmorna på Ramdala skola vann Kodkampen genom att mixa om en popvideo av den hysteriskt populära norska duon Marcus & Martinus.

Men det egentligen syftet med tävlingen var att på ett lustfyllt sätt uppmuntra skolbarn i främst mellanstadiet att använda digitala verktyg i undervisningen.

– Vi vill visa att musik kan skapas på annat sätt än med traditionella instrument. Och att det går att använda datorn som ett redskap till att skapa någonting. Vi har aldrig varit rädda för att kasta oss ut i det okända, säger Helene Nordström, lärare på skolan.