Trenden att dela tar sig in på menyn
Allt fler använder tjänster inom så kallad delningsekonomi. Enligt en undersökning, som gjordes åt regeringen förra året, hade tio procent av svenskarna då använt en delningstjänst. Det handlar exempelvis om Airbnb, där man kan hyra ut sitt eget boende, eller taxitjänsten Uber. Men numera finns även tjänster för att äga trädgårdsverktyg i pooler eller dela med sig av hemlagad mat till grannarna.
När Stars and Stripes på onsdagen lanserar ett nytt koncept, Sharing dinner, så tar man delningstrenden in på menyn.
Konceptet, som riktar sig till barnfamiljer och andra sällskap, går ut på att man beställer ett så kallat sharingpaket – en middag som räcker till minst två personer och som man kan dela som man vill vid bordet. Om man är fler än två så kan man komplettera middagen på olika sätt.
Enligt Niklas Holgersson, som är vd på Stars and Stripes, så är målsättningen att få till en ”hemma-känsla”.
– Grundtanken är att man ska äta som i hemmet, säger Holgersson.