Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Seglats för ett renare hav

Segelbåten S/Y Fairwinds har kommit en bra bit, men ligger nu i hamn i Kanada. – Vi kom in i en storm efter Bermudas och fick både storsegel och ett försegel sönderslitna, rapporter kaptenen, Fredrik Molin som är uppväxt i Karlskrona.
Karlskrona • Publicerad 19 juni 2018
Kapten och ägare av skutan, Fredrik Molin, uppväxt i Karlskrona.
Kapten och ägare av skutan, Fredrik Molin, uppväxt i Karlskrona.

Seglatsen är en del i en kartläggning av förekomsten av mikroplaster i haven.

– Det är ganska coolt att tro att den lilla båten från Karlskrona också kan hjälpa till. Det är viktigt att komma ihåg att alla kan bidra lite. Till exempel kan alla plocka upp lite skräp när de är på stranden eller ute och går. Allt hjälper, säger Fredrik Molin.

Annons

Han är uppväxt i Fridlevstad, gick i skola i Rödeby och fortsatte på gymnasiet i Torsås när familjen flyttade dit. Efter att ha jobbat med lite av varje i bland annat Norge och Sydafrika köpte han båten för fem år sedan. Under de senaste åren har han seglat på världshaven på heltid . Fairwinds är registrerad i Karlskrona, men har mest varit ute till sjöss och på andra håll sedan hon köptes.

Förekomsten av mikroplast i havet är ett problem och fortsätter utvecklingen tror man att det finns mer plast i havet än fisk år 2050. Forskningsinstitut (Norner i Norge och 5Gyres Institute i Los Angeles) som är knutna till bland annat plastindustrin, står bakom kartläggningen och insamlingen av mikroplast i havet, som senare ska ingå i en världsomfattande studie.

Segelbåten Fairwinds har en besättning på sex personer och ska göra en 5 000 sjömil lång resa från Karibien, via Kanada, Grönland, Island till Norge. Proverna samlas in med en specialbyggd trål som dras vid sidan av båten och filtrerar mikropartiklar ur vattnet. De ska analyseras utifrån härkomst och innehåll av miljöavgifter. Det görs också studier ombord av maginnehållet i fisk som innehåller plast.

Fairwinds är en stålskuta och byggdes ursprungligen av sjökrigsskolan i Tyskland.

”Huvudsyftet med expeditionen är att bättre dokumentera marin nedskräpning och bidra till att lösa utmaningen som världen står inför när det kommer till marins nedskräpning” skriver besättningen i sitt pressmeddelandet.

– Just nu ligger vi till ankars utanför Halifax i Kanada. Det är ganska kallt på nätterna, men fint på dagarna. Klimatet liknar lite Sveriges. Om en vecka planerar vi att ge oss av igen upp genom sundet mellan Labradorhalvön och Newfoundland för att nå Grönland, berättade Fredrik Molin över telefon från Halifax i fredags.

S/Y Fairwinds.
S/Y Fairwinds.
Den specialbyggda trålen.
Den specialbyggda trålen.
Mats BlennowSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons