Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Med en hållbar miljö i tanken

Nu har kommunen äntligen fått sin första egna tankstation för det fossilfria bränslet HVO. En syntetisk diesel producerad av rapsolja och slakteriavfall.
Karlskrona • Publicerad 15 december 2017
I fredags invigde kommunen sin egna tankstation med förnybart så kallat HVO-diesel. En syntetisk dieselform framställd bland annat av rapsolja och slakteriavfall. Pumpen vid Oskarsvärn ska hädanefter förse kommunens samtliga dieseldrivna fordon med bränsle.
I fredags invigde kommunen sin egna tankstation med förnybart så kallat HVO-diesel. En syntetisk dieselform framställd bland annat av rapsolja och slakteriavfall. Pumpen vid Oskarsvärn ska hädanefter förse kommunens samtliga dieseldrivna fordon med bränsle.

Kommunen har ett uttalat mål att hälften av deras fordonsflotta ska vara oberoende av fossila bränslen redan år 2020. Målet går i linje med regeringens målsättning om en fossilfri fordonsflotta i Sverige till år 2030.

Redan 2015 gjordes försök med det så kallade HVO-bränslet i Karlskrona. HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor och framställs av rester från fisk och slakteriindustrin samt rapsolja.

Annons

– På den tiden lät HVO-bränslet för bra för att vara sant, säger logistikchef Kent Lindström. Men våra prover har inte visat något negativt, utan tvärtom.

Därför har kommunen nu investerat i en egen anläggning med HVO-bränsle. Tankstationen är placerad på kommunens område på Oskarsvärn. Där ska alla deras dieseldrivna fordon hädanefter tanka. Totalt rör det sig, enligt Kent Lindström, om cirka 300 lättare fordon. Lägg därtill till lastbilar och dieseldrivna grönytemaskiner, som exempelvis åkgräsklippare.

Kommunens logistikchef Kent Lindström och ordförande i Drift och servicenämnden Peter Johansson (S) välkomnar kommunens egna efterlängtade HVO-pump.
Kommunens logistikchef Kent Lindström och ordförande i Drift och servicenämnden Peter Johansson (S) välkomnar kommunens egna efterlängtade HVO-pump.

- Vårt mål är fortfarande primärt eldrivna fordon, förklarar Kent Lindström. Men HVO-bränslet blir ett komplement till detta för de fordon som inte kan drivas helt på el, säger Kent Lindström. Det kan gälla räckvidd som praktiska frågor som fordonets tyngd och storlek.

Han utesluter heller inte att det eventuellt kan tillkomma biogas, men understryker att något sådant projekt inte bedrivs av kommunen. Det lär, i så fall, ske genom privat aktörs initiativ.

En fördel med HVO-bränslet är att koldioxidutsläppen sjunker. Upp mot 90% lägre utsläppsnivåer enligt drift och servicenämnadens ordförande Peter Johansson (S).

Det är också en mycket kostnadseffektiv miljöåtgärd. Dieseldrivna fordon behöver inte byggas om eller på annat vis anpassas för att fungera med HVO-bränsle.

Men var målsättningen inte en flotta till 100% bestående av fordon som drivs på förnybar energi till år 2020? Idag säger ni 50%?

– Kommunfullmäktige har tagit beslut om att ändra målsättningen till 50% till år 2020, svarar Kent Lindström.

Dessutom, tillägger han, är målet om 50% fordonsflotta som drivs av förnybar energi den lägst satta målsättningen.

– Självklart vill vi överträffa den målsättningen, avslutar Kent Lindström.

Annons

Fredrik LundSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons