Mystiken kring rysk ubåtskarta skingras

Karlshamn ,
U 137 på grund i Karlskrona skärgård hösten 1981. Det detaljerade ryska samtida sjökortet över Blekingekusten som nu upptäckts, bär på en speciell historia. Det kommer från en rysk ubåt av Whiskeyklass.
Foto:
Foto: Blekinge sjöfartsmuseum
Foto: Blekinge sjöfartsmuseum
Foto: Blekinge sjöfartsmuseum

En rysk ubåtskarta över Blekingekusten från tiden för U137:s grundstötning förbryllade Blekinge sjöfartsmuseum.

Nu skingras mystiken kring ursprunget.

Artikeln publicerades 3 mars 2017.

– Gode Gud vilken uppståndelse det har blivit, säger Michael Stenqvist på museet.

– På ett dygn har vi haft 9 000 besök på vår Facebook-sida, mot normala 100. Alla tänkbara medier har hört av sig.

Bilder och historien kring ett hittat sjökort dolt i en skrotad rysk ubåt med detaljerade uppgifter från Hanöbukten 1980 har spridit sig de senaste dagarna.

Museet har inte bara velat köpa originalet med ryska kyrilliska bokstäver som man nyligen fått nys om. Man har velat luska reda på hela bakgrundshistorien.

– Man har ju undrat varför det funnits ett så detaljerat sjökort på baksidan av ett ventilationsschema, säger Anders Lundquist, museets ordförande.

– Men det finns ju också en historia om när ”Ubåts-Kalle” (kommendörkapten Karl Andersson) gjorde besök på U137 för att klargöra hur ryssarna kunde hamna i Gåsefjärden i Karlskrona 1981. Och någon matros plockade då fram ett väldigt detaljerat sjökort över skärgården – för att sen bli tillbakaskickad av fartygschefen för att ta fram ett mindre detaljerat översiktssjökort i stället.

Gåtan med sjökortet från en ubåt av så kallad Whiskeyklass - samma som U137 – har nu klarnat mer och mer.

Det här härletts till Fartygsmagasinet i Stockholm, där innehavaren Fred Braun utvecklar för BLT:

– Ubåten från 1956 skrotades i finska Åbo på 1980-talet, på Sovjet-tiden. Ryssarna hade låtit avlägsna det mesta av innehållet, men lite glömde man tydligen bort. Jag kom över mer material, men den exakta beteckningen på ubåten är inte känd. Ytterligare två av samma klass skrotades i alla fall i Gävle, vet jag, och Bert Karlsson hade ju en liknande på Skara sommarland.

På museet i Karlshamn, där debatten om ryska gasrör gått het på sistone, är man alltså ytterst intresserade av att inhandla sjökortet. Men Fred Braun hälsar:

– Tills vidare vill jag ligga på det i alla fall. Men vad som händer i framtiden vet man ju inte.