Nya regler för att ta mc-kort
Numera skall eleverna kunna fyra olika manöverprov innan det är dags för uppkörning - två lågfarts- och två högfartsdelar. Vid själva provtillfället gör man en av varje.
Lågfartsdelen består fortfarande av krypkörning. Fast numera handlar det om att klara två olika serpentinbanor. Det nya är att det inte finns någon begränsning i sidled. Man måste planera sin körning så att man kommer runt konerna.
Ingen tidtagning
När det gäller högfartsdelen så innehåller även den två olika serpentinbanor, som till viss del påminner om den "gamla" serpentinbanan. Det nya är att tidtagningen är borttagen. Tidigare skulle eleven klara banan på cirka 20 sekunder. Nu skall man köra igenom serpentinerna i cirka 50 kilometer i timmen i stället.
- Jag känner att det här är helrätt och jag vill påstå att provet blir mer verklighetsförankrat på det här viset, säger Bosse Ellinge, förarprövare vid Vägverkets kontor i Kalmar.
Han är en av dem som varit med och testat det nya provet. I fjol körde man tester på cirka 100 elever.
Det var elever som blivit godkända vid sin uppkörning och som fick testa den nya högfartsserpentinen.
Av alla som provkörde var det bara en person som inte klarade det nya provet.
Efteråt fick testeleverna göra en utvärdering och de var övervägande positiva.
Träning krävs
Den allmänna reaktionen bland trafikskolelärarna i landet har varit att nu blir provet lättare, fler kommer att bli godkända och därmed kommer fler olyckor att inträffa. Men Bosse Ellinge anser att man inte har sänkt kraven på de som tar motorcykelkörkort.
- Visst är provet annorlunda. Men det är inte så mycket lättare. Du måste fortfarande träna för att klara av det, säger han.
Körskolelärarna har fortfarande bara sett manöverproven på papper. De har ännu inte kört övningarna. Under mars och april månad kommer det att ske avrostning i Vägverkets regi och då skall det nya provet diskuteras.
- Vi kommer att vara väl förberedda, säger Bosse Ellinge.