Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Viktigt för Karlskrona med snabb tågsatsning

Antalet passagerare hos SJ ökade med sju procent under 2017 till över 30 miljoner. I Skåne ökade Pågatågs- och Öresundstågstrafiken med fyra procent  till 49,7 miljoner resenärer. I Östergötland har pendeltågstrafiken ökat med 45 procent på fem år till knappt 3,8 miljoner resenärer.
INFRASTRUKTUR • Publicerad 15 mars 2018
Detta är en insändare i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Sverige behöver nya stambanor för höghastighetståg, men beslut om hur snabbt  de ska byggas ser ut att dröja.”
”Sverige behöver nya stambanor för höghastighetståg, men beslut om hur snabbt  de ska byggas ser ut att dröja.”Foto: Fredrik Sandberg/TT

Befolkningen i Sverige ökar snabbt, vi är nu över tio miljoner invånare. Med den tidtabell som Trafikverket föreslår kommer befolkningen att vara elva miljoner när Ostlänken och Lund-Hässleholm är färdigbyggda. Det är för sent, regeringen måste snabba på utbyggnaden av de första etapperna av den nya stambanan.

Det som förstärker bristen på spårkapacitet ytterligare är att tågresandet ökar betydligt snabbare än befolkningsökningen. På 25 år har den nästan fördubblats. För våra län – Skåne och Östergötland - ökar befolkningen snabbare än i riket som helhet och den pågående urbaniseringen skärper kapacitetsbristen på södra stambanan ytterligare.

Annons

Södra stambanan är landets viktigaste järnväg. Under 2015 trafikerades Sverige av 958 000 tåg och av dess utnyttjade över hälften sträckan Stockholm-Malmö. De första etapperna på den nya höghastighetsjärnvägen är Ostlänken (Järna-Linköping) som i bästa fall beräknas vara färdigbyggd 2033 och Lund-Hässleholm 2035. Det ligger alltför långt framåt i tiden och är en besvärande lång planerings- och byggtid. Bägge sträckorna lider redan av spårbrist. Nya spår skulle bidra till regionförstoring och större arbetsmarknadsregioner, vilket ökar den ekonomiska tillväxten.

Sverige behöver nya stambanor för höghastighetståg, men beslut om hur snabbt  de ska byggas ser ut att dröja. Bygget av den nya järnvägen bör ske snabbt, effektivt och ekonomiskt. En gemensam organisation för nu planerade 21 mil ny järnväg och sju stationer skulle kunna blir ett effektivt sätt att skynda på processen.

Ett exempel på ett stort och komplicerat bygge som byggdes på tid och inom budget är Öresundsförbindelsen som också visar på betydelsen av en stark projektorganisation för att planera och bygga den nya stambanan. En effektivare finansiering skulle också förkorta genomförandetiden. De 37 miljarder kronor som finns i förslaget till plan kan göras tillgängliga i en snabbare takt och positivt påverka den totala projektkostnaden.

Planerings- och byggtiden har förlängts i Sverige. Det är många åsikter och ställningstaganden som ska samordnas - länsstyrelsens prövning, kommunernas planer och Trafikverkets arbete. Vi vill bidra till att effektivisera planprocessen så att arbetet kan bedrivas parallellt.

Restiden mellan Malmö och Stockholm kan förkortas från dagens fyra timmar och 15 minuter till tre timmar och 15 minuter när Ostlänken och Lund-Hässleholm blir klara. Det innebär också kraftiga förbättringar för godstrafiken som får större utrymme på de gamla banorna. Både Skåne och Östergötland har en framgångsrik pendeltågstrafik som behöver mer kapacitet för att utvecklas. Sverigeförhandlingen har kopplat ihop byggandet av ny infrastruktur med kommunala löften om nya bostäder. Det blir ett gemensamt samhällsbygge. Det är viktigt att notera att i de avtal som ingåtts finns tidplaner. Drar besluten om byggande av ny järnväg ut på tiden så riskeras bostadslöftena.

Lena Wallentheim

Ordförande Stambanan.com och kommunalråd Hässleholm

Pontus Lindberg

Vice ordförande Stambanan.com och regionråd i Skåne

Mats Johansson

Annons

Regionstyrelsens ordförande i Östergötland

Göran Gunnarson

Regionråd och ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden, Östergötland

Fotnot: Stambanan.com är ett nätverk med 29 kommuner, 5 regioner och Sydsvenska handelskammaren, som arbetar för att utveckla Södra stambanan

Annons
Annons
Annons
Annons