Viktigt för Karlskrona med snabb tågsatsning
Befolkningen i Sverige ökar snabbt, vi är nu över tio miljoner invånare. Med den tidtabell som Trafikverket föreslår kommer befolkningen att vara elva miljoner när Ostlänken och Lund-Hässleholm är färdigbyggda. Det är för sent, regeringen måste snabba på utbyggnaden av de första etapperna av den nya stambanan.
Det som förstärker bristen på spårkapacitet ytterligare är att tågresandet ökar betydligt snabbare än befolkningsökningen. På 25 år har den nästan fördubblats. För våra län – Skåne och Östergötland - ökar befolkningen snabbare än i riket som helhet och den pågående urbaniseringen skärper kapacitetsbristen på södra stambanan ytterligare.
Södra stambanan är landets viktigaste järnväg. Under 2015 trafikerades Sverige av 958 000 tåg och av dess utnyttjade över hälften sträckan Stockholm-Malmö. De första etapperna på den nya höghastighetsjärnvägen är Ostlänken (Järna-Linköping) som i bästa fall beräknas vara färdigbyggd 2033 och Lund-Hässleholm 2035. Det ligger alltför långt framåt i tiden och är en besvärande lång planerings- och byggtid. Bägge sträckorna lider redan av spårbrist. Nya spår skulle bidra till regionförstoring och större arbetsmarknadsregioner, vilket ökar den ekonomiska tillväxten.
Sverige behöver nya stambanor för höghastighetståg, men beslut om hur snabbt de ska byggas ser ut att dröja. Bygget av den nya järnvägen bör ske snabbt, effektivt och ekonomiskt. En gemensam organisation för nu planerade 21 mil ny järnväg och sju stationer skulle kunna blir ett effektivt sätt att skynda på processen.
Ett exempel på ett stort och komplicerat bygge som byggdes på tid och inom budget är Öresundsförbindelsen som också visar på betydelsen av en stark projektorganisation för att planera och bygga den nya stambanan. En effektivare finansiering skulle också förkorta genomförandetiden. De 37 miljarder kronor som finns i förslaget till plan kan göras tillgängliga i en snabbare takt och positivt påverka den totala projektkostnaden.
Planerings- och byggtiden har förlängts i Sverige. Det är många åsikter och ställningstaganden som ska samordnas - länsstyrelsens prövning, kommunernas planer och Trafikverkets arbete. Vi vill bidra till att effektivisera planprocessen så att arbetet kan bedrivas parallellt.
Restiden mellan Malmö och Stockholm kan förkortas från dagens fyra timmar och 15 minuter till tre timmar och 15 minuter när Ostlänken och Lund-Hässleholm blir klara. Det innebär också kraftiga förbättringar för godstrafiken som får större utrymme på de gamla banorna. Både Skåne och Östergötland har en framgångsrik pendeltågstrafik som behöver mer kapacitet för att utvecklas. Sverigeförhandlingen har kopplat ihop byggandet av ny infrastruktur med kommunala löften om nya bostäder. Det blir ett gemensamt samhällsbygge. Det är viktigt att notera att i de avtal som ingåtts finns tidplaner. Drar besluten om byggande av ny järnväg ut på tiden så riskeras bostadslöftena.
Lena Wallentheim
Ordförande Stambanan.com och kommunalråd Hässleholm
Pontus Lindberg
Vice ordförande Stambanan.com och regionråd i Skåne
Mats Johansson
Regionstyrelsens ordförande i Östergötland
Göran Gunnarson
Regionråd och ordförande i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden, Östergötland
Fotnot: Stambanan.com är ett nätverk med 29 kommuner, 5 regioner och Sydsvenska handelskammaren, som arbetar för att utveckla Södra stambanan