Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Replik: Bogserbåten Karl är KD:s sorgebarn, inte kommunens!

Svar till debattartikeln ”Bogserbåten Karl är kommunens sorgebarn” i BLT den 15 oktober.
Publicerad 19 oktober 2019
Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Mattias Mattisson

Det första man frågar sig är vad dessa tre herrar egentligen har för erfarenhet av sjöfart eller hur man använder en bogserbåt.

Vad man inte verkar förstå eller medvetet bortser ifrån är att Karl inte är en högsjöbogserare utan en hamnbogserare. Den är egentligen inte avsedd att bogsera i öppen sjö utan att assistera vid ankomst och avgång.

Annons

Under mina nästan 40 år till sjöss, som manskap och sjöbefäl, har jag besökt alla världsdelar och det flesta stora hamnar där vi fått assistans av just bogserbåtar av Karls storlek. Och då kan nämnas att de fartyg jag tjänstgjort på är av större storlek än Stenas färjor.

Vad man som läsare borde fråga sig hur kommer det sig att en storhamn, som Hamburg, kan ha en bogserbåt av Karls storlek om den nu inte duger någonting till? Svaret på frågan är ganska enkelt att storleken är perfekt för en hamnbogserare.

Har Kalmar, som nyligen köpt en systerbogserare till Karl, några andra förutsättningar än Karlskrona? Eller Karlshamn som också nyligen köpt en bogserbåt av samma storlek? Svaret här också väldigt enkelt. Man har köpt bogserbåt efter det den skall användas till!

Herrarna raljerar i ett stycke ”köper med andra ord grisen i säcken, eftersom man inte har en aning vad klassningen kommer visa”. I tredje stycket från slutet konstaterar man att ”klassad för 1,5 miljoner kronor”. Man är alltså fullständigt medveten om att Karl redan är klassad och passerade den femårsklassningen utan anmärkning.

”Är detta verkligen klokt investerade skattepengar”, frågar man sig.

Om vi nu skall ha en bogserbåt, vilket det politiska styret bestämt måste man fråga sig vad en ny bogserbåt skulle kostat? Utan att veta till 100 procent skulle jag gissa mellan 50-60 miljoner kronor. Att då få en fullt duglig bogserbåt för en 10-del av priset kan man tycka är en bra investering. Karl är i mycket bra tekniskt skick och kommer att kunna tjänstgöra under många år.

Man får en känsla att herrarna representerar gamla karlskroniters favoritgren ”de gaur ente”.

Mitt råd till KD är, blicka framåt och inte bakåt!

Är det då verkligen en bra investering? Ja, det kan bara framtiden utvisa, men så länge den betalar sina egna driftskostnader får man säga att det är en bra investering.

Håkan Håkansson

Annons
Annons
Annons
Annons