Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Inskränkt förbjuda böneutrop

Så har frågan om muslimska böneutrop i det svenska publika rummet lyfts till en nationell angelägenhet, bort från den lokala ordningsstadgan.
ÅTERBLICK • Publicerad 20 mars 2018
Detta är en insändare i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Att tillåta olika religiösa och kulturella uttryck främjar mångfald och utveckling. Att verka för att inskränka mångfalden genom att förbjuda muslimska böneutrop är motsatsen till utveckling.
Att tillåta olika religiösa och kulturella uttryck främjar mångfald och utveckling. Att verka för att inskränka mångfalden genom att förbjuda muslimska böneutrop är motsatsen till utveckling.Foto: Staffan Lindbom

Frågan som tidigare enbart varit en symbolisk angelägenhet för ett parti som inte anser samer och judar vara fullvärdiga svenskar, torgförs nu av ett parti som randas domedagen. Detta är ynkligt. Det är populism. Aron Verständig, Stockholms judiska församlings ordförande kommenterar ställningstagandet på följande vis:

”Det är givetvis helt riktigt att kyrkklockor ljudit i vårt land längre än muezzinens röst från moskéns minaret. Men denna argumentation för onekligen tankarna tillbaka till 1700-talets motstånd mot judisk invandring som även den ansågs utmana det svenska homogena samhället. Budskapet från Kristdemokraterna och dess allierade är tydligt: Bli som vi eller ge er av. Ett sådant budskap främjar knappast integrationen.”

Annons

Att Kristdemokraterna lokalt i Karlskrona, tillsammans med Sverigedemokraterna, var snabba att haka på, visar hur svaga deras kunskaper om Karlskronas kulturhistoria är. Karlskrona var den platsen där gästande judar och muslimer först i Sverige fick laglig rätt att utöva sin religion. Detta var år 1718 och staden var inte 40 år gammal.

När sedan judar tilläts leva och verka i Sverige 1779, kom de första judarna att bosätta sig i Karlskrona 1780. När den judiska närvaron i Sverige 1782-1838 av statsmakten begränsades till Stockholm, Göteborg och Norrköping, var det örlogsflottans ledning och dess officerskår som såg till att det judiska fick fotfäste i Karlskrona.

Varje gång det lokala borgerskapet klagade på konkurrensen från judarna, gick Amiralitetet till judarnas försvar genom amiralerna Henrik af Trolle, Carl August Ehrensvärd, af Chapman, A J Wrangel, P G Lagerstråle och D G Nordenskjöld. Örlogsofficerarna utgjorde Karlskronas sociala elit. Deras ursprung och yrkeserfarenhet gjorde att de välkomnade det judiska i lokalsamhället.

Fortfarande 1846-1857 var 75-80 procent av flottans officerare inflyttade till Karlskrona från andra delar av Sverige och åren 1739-1875 krävde flottan tre års segelerfarenhet utanför Öresund av löjtnanterna för att göra dem till kaptener. Flottan och dess officerare visste att internationella erfarenheter och influenser var tvungna för att flottan som vapenslag skulle överleva. Denna inställning genomsyrade det karlskronitiska samhället. Detta fick till följd att örlogsflottan inkluderade det judiska på 1700- och 1800-talen.

Att tillåta olika religiösa och kulturella uttryck främjar mångfald och utveckling. Att i dag verka för att inskränka mångfalden genom att förbjuda muslimska böneutrop är direkt kontraproduktivt och motsatsen till utveckling.

Ann-Louise Trulsson

Centerpartiet

Harry R:son Svensson

Filosofie doktor

Annons
Annons
Annons
Annons