Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Flummig läroplan bakom skolans problem

Skolan har i dag att handskas med stora problem. Det finns inte tillräckligt med behöriga lärare och det kommer under de närmaste åren att fattas över 70 000 lärare till de tjänster som skall besättas.
KUNSKAP • Publicerad 25 januari 2018
Detta är en insändare i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: JESSICA GOW / TT

Samhället lyckas inte rekrytera dem som är mest lämpade till att söka lärartjänster och det finns en enkel och tydlig förklaring till detta.

I flera av de internationella undersökningar där man jämfört kunskapsutvecklingen hos elever har den negativa trenden för svenska elever varit mycket besvärande. En grundläggande orsak är densamma som för skolans allmänna problem. Orsaken är ”Läroplan för grundskolan” som reviderades 2016.

Annons

I Läroplanen anges först vad som skall vara skolans värdegrund och uppdrag och sedan vad som är övergripande mål och riktlinjer följt av en omfattande presentation av kursplaner. Förr framhölls det att det centrala skulle vara att elever tillägnade sig kunskaper och färdigheter. I den reviderade läroplanen är inhämtande av kunskaper och att tillägna sig grundläggande färdigheter i stort sett borttaget.

Kunskaper anges som något jämförbart med nyfikenhet och intresse och elever skall stimuleras att ställa frågor – inte att kunna besvara egna och andras frågor. Elever skall lära sig att uttrycka och värdera ståndpunkter. Målen är inte att lära sig vissa grundläggande fakta utan att söka på nätet och ha en åsikt om en fråga. Elevens åsikt kan mycket väl vara att ämnet är ointressant och inte nödvändigt att kunna något om. Att man för att kunna föra fram en meningsfull åsikt behöver kunskap är något som läroplanens författare nonchalerar.

Läroplanen är formulerad så att den anger vad läraren skall erbjuda eleven, snarare än vad eleverna skall lära sig. Läraren skall också ge utrymme för föräldrar att tala om hur de vill att undervisningen skall bedrivas, därutöver skall läraren respektera elevernas önskemål.

Att en lärare kan ha elever med flera olika nationella ursprung och föräldrar med helt oförenliga uppfattningar om hur skolan skall skötas avfärdar läroplansförfattarna med att läraren bör kunna individanpassa hela undervisningen till de olika gruppernas önskemål och förslag.

Varför skulle någon person som är kunnig i ett ämnesområde och är intresserad av att undervisa vilja söka sig till den svenska grundskolan där läroplanen säger att elever och föräldrar förstår skolans uppgifter lika bra som en utbildad lärare?

Läroplanen klargör även att kunskaper inte kan förmedlas av en lärare. Om nu en elev skulle vilja tillägna sig några kunskaper eller fakta om ett område så är det något eleven måste göra själv.

Lars Karlsson

Lärare

Kallinge

Annons
Annons
Annons
Annons