Volvo vill slippa reglera Immeln
Förslaget att riva regleringsdammen vid Immelns utlopp får godkänt av Naturskyddsföreningen som är positiv till att sjön återfår sitt naturliga flöde från 1847.
Volvo har i dag ett krav på sig att sköta tappningen vid Edre ström, men har vid ett par tillfällen misskött sitt uppdrag. Detta har resulterat i att företaget fått betala 50 000 i företagsbot. Nu vill Volvo och Olofströms kommun få en ny vattendom som innebär att det i stället byggs en dammanläggning med skyddsport.
Det rör sig i så fall om en investering på närmare 20 miljoner kronor. Men Naturskyddsföreningen säger tvärt nej till den föreslagna skyddsporten vid Alltidhult.
– En sådan anläggning skulle kräva oacceptabla ingrepp i den skyddsvärda miljön, säger Anders Lindoff ordförande i Olofströms Naturskyddsförening.
Problemet med avrinningen från Immeln är att regleringen och de gamla dammanläggningarna inte fungerar tillfredsställande. Vid höga flöden finns det risk för översvämningar både vid Volvofabriken och stora delar av Olofströms samhälle.
Naturskyddsföreningen menar att man ska skapa ett naturligt flöde i hela vattensystemet från Immeln i stället för att bygga flera hinder. Föreningen föreslår att man ökar utflödet från Raslången till Lillån som i dag stoppas av en sockel.
– Den viktigaste åtgärden är dock att öka möjligheten till vattenföring från Halen. Detta tycker vi ska ske via bäcken till Karpdammarna och vidare ner till Holje å, säger Naturskyddsföreningen i sitt yttrande.
Även Volvo och Olofströms kommun är inne på linjen att avreglera Immeln och återställa vattenmiljöns naturgivna förutsättningar. Men konfliktpunkten är skyddsporten i Alltidhult.
Ärendet ligger för beslut i Mark och miljödomstolen som nu har begärt in yttranden.