Styrkor rustar sig för att rädda Östersjön
Balex Delta, som pågår i Karlskrona just nu, är den största miljöskyddsövningen i Östersjöns historia. Det är också därför Kustbevakningen vill att vi ska åka med ut till övningsområdet någonstans mellan Hasslö och Ronnebys norra skärgård.
Intresset för övningen tog nämligen skruv rejält när det avslöjades att 40 000 liter popcorn skulle användas för att simulera ett oljeutsläpp. Blöta popcorn förvandlas till en grötig sörja vars konsistens påminner om olja, men som är betydligt mer miljövänlig.
– Vi kan inte gärna öva med riktig olja, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakning.
Det är han som är vår guide under resan ut på ett för dagen alldeles för böljande hav. Det gungar rejält. Och saker och ting går inte riktigt enligt planerna.
– Logistik, planering och samordning tar mycket längre tid ute till sjöss. Först och främst handlar det om att rädda liv. Människor först, miljön sedan, säger han.
Därför väntar vi på den omtalade popcornbåten. Det vill säga en av Kustbevakningens mindre båtar vars besättning ska släppa ut den ena gigantiska snackspåsen efter den andra. Och när skeppare Tommy Olsson väl närmat sig båten så tvingas vi vänta på nästa besked samtidigt en mindre armada av sjöräddningsfartyg närmar sig från Karlskrona skärgård.
– Ibland blir man frustrerad av all väntan, men tålamod krävs vid räddningsinsatser på havet, säger Mattias Lindholm.
Det största oljeutsläppet i Östersjöns orsakades av tankerfartyget Globe Asimi 1981.
Då läckte 16 000 ton olja utanför Klaipeda.
De senaste tio åren har vårt redan hårt prövade hav varit förskonat från större olyckor och utsläpp. Men trafiken och oljetransporterna ökar och förr eller senare kommer sannolikt en olycka att inträffa.
– Därför blir också samförståndet mellan länderna runt Östersjön allt viktigare. Vi har redan ett samarbete som är unikt och inte finns på andra ställen runt om i världen. Beredskapen är god, om någonting skulle hända, säger Mattias Lindholm.
Under Balex Delta är ubåtsräddningsfartyget HMS Belos syndabock. Båten har fått slagsida och läcker olja. Dessutom har en container med gifta ämnen tappats på 20 meters djup.
- Först och främst ska besättningen räddas. Därefter börjar saneringen och i de flesta fall tar all form av räddningsarbete till sjöss längre tid till havs än på land, säger Mattias Lindholm.
Först ut är räddningstjänsten, eller rättare sagt en specialstyrka med brandmän som är tränade för insatser till sjöss.
– Under eftermiddagen och onsdagen dyker vi för att inspektera fartygets skrov och hitta och bärga den container som saknas.
Storövningen Balex Delta har genomförts sedan 1989. Vanligtvis är det sjösidan som övar, men i år deltar också flera organisationer som har ansvar för miljöskydd på landet. Samtidigt har årets övning beviljats medel från EU.
– Det är redan en av världens största miljöräddningsövningar, men årets är den största någonsin. Vi har också fler observatörer på plats och kravet på återrapportering och uppföljning är hårdare. Men det satsas rejält på sjöfarten just nu och då krävs också samordnade insatser vid en olycka.
Årets övning fortsätter under onsdagen och avslutas med en traditionsenlig roddtävling i Handelshamnen på torsdagsförmiddagen.