Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Arkeologer hittade delar av dolt världsarv

Egentligen fanns 1600-talsskeppet Blekinge i fokus för vrakjakten vid örlogsbasen.
Men marinarkeologerna hittade mer världsarv än så.
Här är deras unika foton som i själva verket visar lämningar efter Erik Dahlberghs ofullbordade stadsplan från samma tid.
Karlskrona • Publicerad 22 september 2018
Marinarkeologen Mikael Fredholm vid vad som förmodas vara Drottning Hedvig Eleonora – ett av totalt sju skeppsvrak som skulle förverkliga Erik Dahlberghs planerade befästningslinje mellan Smörasken och Söderstjärna (Lindholmen).
Marinarkeologen Mikael Fredholm vid vad som förmodas vara Drottning Hedvig Eleonora – ett av totalt sju skeppsvrak som skulle förverkliga Erik Dahlberghs planerade befästningslinje mellan Smörasken och Söderstjärna (Lindholmen).Foto: Jim Hansson/Statens maritima museer

– Nog finns det all anledning att forska vidare om det här, säger marinarkeolog Jim Hansson, som härförleden blev klar med sin rapport om flera undersökta vraklämningar vid örlogsbasen.

Några av skeppen sänktes där för 300 år sedan med ett alldeles speciellt syfte – att skapa fundamentet till en befästningslinje mellan det som i dag är östra delen av Lindholmen och tornet Smörasken.

Annons

Det var nämligen så Erik Dahlberghs numera världsarvsklassade plan från Karlskronas grundläggande var tänkt.

– Det är ju jädrigt häftigt att kunna koppla krigsfartyg som varit med om både det andra, till en stor, känd arkitekts anläggning – som dock aldrig förverkligades.

Den av Karl XI stadfästa stadsplanen från 1683, signerad Erik Dahlberg och Carl Magnus Stuart. Planen – med en ”befästningsgördel” runt hela staden, och där Smörasken bland annat skulle förbindas mot sydväst – reviderades sedermera.
Den av Karl XI stadfästa stadsplanen från 1683, signerad Erik Dahlberg och Carl Magnus Stuart. Planen – med en ”befästningsgördel” runt hela staden, och där Smörasken bland annat skulle förbindas mot sydväst – reviderades sedermera.Foto: Krigsarkivet

I juletider 2016 sökte marinarkeolog Hansson och kollegan Mikael Fredholm egentligen efter Blekinge – det allra första örlogsfartyg som byggdes i Karlskrona i början av 1680-talet.

Och snart lokaliserades det som bekant också – innanför örlogsbasens östra pir.

Men sonarbilder som försvarsmakten hade serverat visade även andra förmodade fornlämningar – utanför piren – och som man passade på att besiktiga i samma veva.

Vraken har märkts ut på flera gamla 1700-talskartor och kunde skönjas redan i samband med en sonarkartering som gjordes 2005.

Men de har inte undersökts av arkeologer tidigare.

Och de har veterligen inte fotograferats.

Förrän nu.

bild 1/10
De undersökta vraken 1, 2 och 3 vid Smörasken. Karta bearbetad av Jim Hansson.
Arkeolog Mikael Fredholm vid kraftiga timmer från vrak nummer 1 (V1) sydväst om Smörasken. Sedan tidigare känt som fornlämning ”RAÄ Karlskrona 99”
Så kallad jungfru – till skeppets riggning – hittades vid vrak nummer 2 (V2), sedan tidigare känt som fornlämning ”RAÄ Karlskrona 101”.
Delar av skrovet till vrak nummer 3 (V3), sedan tidigare känt som fornlämning ”RAÄ Karlskrona 98”.
Akterstäven till V3.
Kranbalk tillhörande V3.
Lämningar av byssan (köksdelen) i akterdelen till V3.
En samling stenar på resterna av däcket till V3 – ett tydligt tecken på att skeppet är sänkt.
Förstäven till V2
Skrovinsida till V3.
De undersökta vraken 1, 2 och 3 vid Smörasken. Karta bearbetad av Jim Hansson.
Arkeolog Mikael Fredholm vid kraftiga timmer från vrak nummer 1 (V1) sydväst om Smörasken. Sedan tidigare känt som fornlämning ”RAÄ Karlskrona 99”

– Det var väldigt bra sikt, förvånande nog. Och de där fartygen visade sig vara välbevarade – inte alls nedhuggna eller tömda som man kanske kunde tro. De är inbäddade i dy och bär på mycket information. Där ligger kanonkulor, tross, keramik, kritpipor och mycket annat, säger Jim Hansson.

Annons

Som anar att djupet på platsen gjort att man velat behålla så mycket som möjligt av fartygen för att kunna spärra av och skapa den där piren som Dahlbergh tänkte sig.

– Det är ett häftigt exempel på hur det planeras, påbörjas, pengar sinar, det blir omodernt ... Samtidigt bär ju fartygen på sina historier – precis som de andra som hittats, säger Hansson, och har inte minst färska fynd som Solen, Victoria, nämnda Blekinge, Prins Fredrik Wilhelm, Sprengtporten och Råbocken i åtanke.

Vid Smörasken lokaliserades tre av totalt sju vrak efter vad som, av allt att döma, är sänkta 1600- och 1700-talsfartyg. Exakt vilka de är, är inte fastställt. Arkivuppgifter och noteringar på gamla kartor stämmer inte alltid överens med verkligheten.

– Det är en röra – ett jädra virrvarr av namn som förekommer. Fartyg döps om flera gånger och så vidare. Och för att säkert reda ut det här behövs en riktig arkeologisk undersökning – att man framför allt tar ”dendroprover” (för åldersbestämning av träet) så att man får en bra datering. Sen kan man ringa in byggnadsskedet och jämföra med de arkivuppgifter som det trots allt finns gott om.

bild 1/6
Örlogsbasen, Trossö – och Smörasken sedd från redden.
Jim Hanssons bearbetade bild som visar fornsökmarkeringar samt vrakmarkeringar från gamla kartor vid Smörasken – och även Blekinge-fyndet.
Örlogsbasens östra pir, intill vilken vraket efter Blekinge finns. Utanför syns Smörasken – även känd som Havsfrun och Lusasken – intill vilken ytterligare tre (av totalt sju) vrak lokaliserades och undersöktes av arkeologer. Fotot taget från Lindholmen, med Stumholmen i vänster bildkant.
Karta från 1804 pekar ut ett antal vrak i Smöraskens omnejd.
Erik Dahlberghs förslag till örlogsbasens utförande från 1694 - med en pir som förbinder Lindholmen-Söderstjärna-Trehörningen med Smörasken.
Sonarbild som visar ett av de tre undersökta vraken ”V3”, tidigare känt som ”RAÄ Karlskrona 101”.
Örlogsbasen, Trossö – och Smörasken sedd från redden.
Jim Hanssons bearbetade bild som visar fornsökmarkeringar samt vrakmarkeringar från gamla kartor vid Smörasken – och även Blekinge-fyndet.

Ett av de undersökta vraken bedöms trots allt med stor sannolikhet vara Drottning Hedvig Eleonora från 1683, och som först döptes efter sonen Karl XI, Karlskronas grundare.

– Det var ett av Flottans absolut största fartyg under den här perioden – 1 900 ton, 90 kanoner. Mycket större än regalskeppet Wasa – snarare i Kronan-klass, säger Jim Hansson om efterforskningarna som gjorts tillsammans med Bengt Gullbing.

”Jag tycker att de är minst lika viktiga som världsarvsbyggnaderna.”

Om de två andra är en bojort samt ett fartyg vid namn Christina, som det brukar uppges, är desto mer osäkert.

– Däremot är det väldigt troligt att Stockholm och Drottning Ulrika Eleonora från 1680-talet finns där intill.

Jim Hansson i samband med en föreläsning på Marinmuseum. Han vill göra ytterligare undersökningar av vraken vid Smörasken. ”Man skulle kunna göra 3D-modeller av dem – så att allmänheten kan se hur det ser ut på botten.”
Jim Hansson i samband med en föreläsning på Marinmuseum. Han vill göra ytterligare undersökningar av vraken vid Smörasken. ”Man skulle kunna göra 3D-modeller av dem – så att allmänheten kan se hur det ser ut på botten.”Foto: Jens Olander

Arkivdykningar kring hela hopen som till övervägande del sänkts kring 1710 för att i synnerhet mota dansken under Karl XII:s stormaktstid, pågår för fullt. Men några nya undersökningar på plats vid Smörasken är inte inplanerade.

Annons

– Jag hoppas dock att det kan bli av i framtiden. Det finns som sagt all anledning, potentialen är väldigt stor med tanke på skeppens historia, hur de användes och hur mycket som finns kvar av dem, säger Jim Hansson, och utvecklar tankegångarna:

– Hela strukturen för hur Karlskrona utvecklas har ju med gamla skepp att göra. Utan behovet att bygga fartygen hade inte staden sett ut som den gör i dag. Och till försvar, kajer, pirer ... är det gamla fartyg man har använt. Jag tycker att de är minst lika viktiga som världsarvsbyggnaderna.

Drottning Hedvig Eleonora - 1 950 ton och 90 kanoner – finns inte avbildad i något arkiv. Charles Sheldons Nordstjärnan från 1703 – 1 600 ton och 72 kanoner – ger dock ett hum om storleken. Illustration: Jacob Hägg
Drottning Hedvig Eleonora - 1 950 ton och 90 kanoner – finns inte avbildad i något arkiv. Charles Sheldons Nordstjärnan från 1703 – 1 600 ton och 72 kanoner – ger dock ett hum om storleken. Illustration: Jacob Hägg
Jens OlanderSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons