Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Swish kan öka lusten att ge julgåvor

Människor skänker gåvor som aldrig förr till familjer i behov inför julen. En anledning tros vara swishandet, enligt organisationer och privata aktörer som TT har pratat med. - Att det är enklare gör det lättare för människor att vara generösa, säger Gunilla Steinwall, marknadschef på We Effect.(TT)
Publicerad 6 december 2017

Under december kommer det in fler gåvor jämfört med resten av året. Samtidigt har givandet ökat de senare åren kring julen, är den samlade bilden från biståndsorganisationer.

En anledning tros vara det ökade användandet av Swish. Frälsningsarmén började använda betaltjänsten 2014 och sedan dess har antalet som betalat med den fördubblats varje år.

””
Annons

Vanligare för varje år

Enligt honom har även nya och yngre givare tillkommit sedan rörelsen började annonsera om betalmetoden. Förra året fick Frälsningsarmén in en miljon kronor via Swish, vilket väntas fördubblas i år.

Nästan sex miljoner svenskar använder i dag betaltjänsten. Företaget har märkt att det blivit ett vanligare sätt för att skänka pengar, men ger inga detaljer med hänvisning till banksekretessen.

Även biståndsorganisationen We Effect, som får in en femtedel av alla gåvor under jultiden, har de senaste åren inriktat sig mer på den moderna betalmetoden vid sina kampanjer.

””

Enklare och modernt

Hon tror att det underlättar för människor att vara givmilda om de kan agera direkt när tanken och impulsen kommer - och det påverkar i sin tur antalet gåvor.

””

Även privata aktörer använder Swish för att enkelt samla in gåvor inför julen. Linda Hellgren startade julhjälpen i Östersund för tre år sedan, ett engagemang som finns i hela Sverige.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons