Swish kan öka lusten att ge julgåvor
Under december kommer det in fler gåvor jämfört med resten av året. Samtidigt har givandet ökat de senare åren kring julen, är den samlade bilden från biståndsorganisationer.
En anledning tros vara det ökade användandet av Swish. Frälsningsarmén började använda betaltjänsten 2014 och sedan dess har antalet som betalat med den fördubblats varje år.
””
Vanligare för varje år
Enligt honom har även nya och yngre givare tillkommit sedan rörelsen började annonsera om betalmetoden. Förra året fick Frälsningsarmén in en miljon kronor via Swish, vilket väntas fördubblas i år.
Nästan sex miljoner svenskar använder i dag betaltjänsten. Företaget har märkt att det blivit ett vanligare sätt för att skänka pengar, men ger inga detaljer med hänvisning till banksekretessen.
Även biståndsorganisationen We Effect, som får in en femtedel av alla gåvor under jultiden, har de senaste åren inriktat sig mer på den moderna betalmetoden vid sina kampanjer.
””
Enklare och modernt
Hon tror att det underlättar för människor att vara givmilda om de kan agera direkt när tanken och impulsen kommer - och det påverkar i sin tur antalet gåvor.
””
Även privata aktörer använder Swish för att enkelt samla in gåvor inför julen. Linda Hellgren startade julhjälpen i Östersund för tre år sedan, ett engagemang som finns i hela Sverige.
””
TT