Konsumentkritik mot privatleasing
Att leasa en ny bil i två eller tre år, i stället för att köpa och äga den, är en form av bilinnehav som slagit igenom. Antalet nyingångna avtal fördubblades nästan under årets sju första månader, jämfört med ifjol. I juli valde nästan var tredje privatperson denna form av leasing, enligt statistik från Motorbranschens riksförbund (MRF).
Men Konsumentverket har granskat sex leasingavtal från generalagenter för olika bilmärken, och är kritiskt på många punkter.
””
””
Utanför konsumentlag
Konsumenten leasar ofta från ett finansbolag, som i sin tur har ett avtal med en bilhandlare.
””
Det är ett av flera exempel på villkor som Konsumentverket anser är orimliga. Leasingavtalen täcks inte direkt av någon konsumentlagstiftning, men verket har möjlighet att gå till domstol om enskilda paragrafer.
MRF, som organiserar bilhandlare, håller till stor del med Konsumentverket.
””
Folder om slitage
Förbundet jobbar nu med en folder om vad som ska anses vara normalt slitage, vilket kan bli en knäckfråga när bilen återlämnas.
Norrbohm tror att oklarheterna till stor del hänger ihop med att privatleasingen tagit över avtalsskrivningar från leasing mellan företag.
Även Finansbolagens förening tycker att avtalen behöver bli bättre, och framhåller att man samarbetar med MRF om detta.
””
TT