Absolut växer på småskalig trend
Allt fler lokalproducenter och nischade produkter tar sig in på Systembolagets hyllor.
På senare tid har flera mindre destillerier dykt upp i Sverige. De senaste fyra åren har antalet bolag som har tillstånd att tillverka eller bearbeta spritprodukter ökat från 98 till 159, enligt Skatteverket. Och på Systembolaget har antalet svenska tillverkare som säljer sprit fördubblats sedan 2009.
Hans de Geer, professor vid Centret för näringslivshistoria, tror att utvecklingen är cyklisk och att det så småningom kommer att vända, och bli färre sprittillverkare.
””
Välkomnar konkurrensen
de Geer tror att en spritjätte som Absolut kan komma att köpa upp småtillverkare så småningom.
””
Anna Malmhake, The Absolut Companys vd, säger sig välkomna konkurrensen.
””
Och hittills verkar spritjätten inte ha tappat på den småskaliga trenden ens på hemmaplan. I Sverige ökade försäljningen med 17 procent hittills i år, främst på grund av nya produkter.
Även Absolut tillverkar produkter som påminner om de småskaliga och samarbetar med mindre destillerier. Däremot har Absolut inga planer på att köpa upp andra, enligt Anna Malmhake.
Kämpigt i USA
Trenden med småskalighet är global, enligt Anna Malmhake. Trots att Absolut är ett av världens största varumärken hoppas hon att företaget ska kunna rida på den vågen, genom att lyfta fram bolagets historia, med förankring i den skånska myllan. Absolut kunde i år visa upp en tillväxt på två procent på årsbasis, enligt moderbolaget Pernod Ricards årsredovisning som presenterades i november.
Enligt Malmhake växer bolaget överallt, med undantag för den viktiga USA-marknaden.
””
TT