GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Saudiarabien tar Rysslands plats

Saudiarabien fyller tomrummet som Ryssland lämnat efter sig när det gäller sportswashing.
Landet pumpar in mycket pengar i sportvärlden för att förbättra sitt rykte, och det är ett problem, anser ett antal oberoende observatörer enligt
Sport • Publicerad 29 juni 2022
Amerikanen Dustin Johnson är en av flera som har hoppat på saudistödda LIV-touren. Arkivbild.
Amerikanen Dustin Johnson är en av flera som har hoppat på saudistödda LIV-touren. Arkivbild.Foto: Alastair Grant/AP/TT

Play The Game drivs av Institutet för sportstudier i Danmark. Målet är att främja demokrati, transparens och samtidigt stödja idrottens etiska värdegrunder.

Ryssland har under ett antal år varit känt för att använda sportevenemang för att marknadsföra landet. Det fick dock ett abrupt avbrott i och med Rysslands invasion av Ukraina.

Saudiarabien fyller luckan

Andra nationer, särskilt Saudiarabien, försöker nu utnyttja tomrummet som Ryssland lämnat. Detta görs genom så kallad sportswashing.

Sportswashing är en metod där stater, organisationer, företag eller individer använder sig av idrott för att förbättra sitt anseende och allmänhetens uppfattning.

Två sportswashingkritiker som deltar i en Play The Games-konferensen har satt sig in i ämnet.

Jules Boykoff, författare, akademiker och före detta fotbollsspelare, kallar 2022 ett år med massor av sporttvätt.

Han menar att vinter-OS i Kina i februari och fotbolls-VM i Qatar är typiska exempel på detta.

Inget nytt fenomen

Sportswashing är dock inte ett modernt fenomen, enligt Boykoff. År 1936 följde västerländska medier den spektakulära öppningsceremonin för de olympiska spelen i Berlin, som koreograferades av nazistregimen.

– Spelen polerade Hitlers rykte i hemlandet och utomlands och kan ses som ett steg på vägen mot kriget, säger Boykoff.

Enligt Boykoff är ett annat exempel köpet av den engelska Premier League-klubben Newcastle. Klubben köptes i våras av en fond kopplad till den saudiska kungafamiljen.

– Auktoritära stater kan även ta sin show utomlands, säger Boykoff.

Saudiarabiens kronprins Mohammed bin Salman, har bland annat pekats ut som ansvarig för mordet på den regimkritiske journalisten Jamal Khashoggi. Mordet inträffade 2018.

Jules Boykoff anser att det är ett problem om ett land som Saudiarabien, som har kritiserats för att inte respektera mänskliga rättigheter, kan sola sig i idrottens glans.

– De anställer de facto idrottare som ambassadörer och förlitar sig på redan etablerade skaror av fans och legitimitet. Med hjälp av sportswashing kan de gå målmedvetet ut för att påverka såväl landets egen befolkning som en global publik, säger Boykoff.

– Idrottens nästa skurkstater står redan på tur. Alla vet det. I synnerhet Saudiarabien fyller tomrummet efter Ryssland, säger journalisten Jens Weinreich, som också deltar i Play The Game-konferensen.

Fakta: Det här är sportswashing

Idrott används för att förbättra länders eller organisationers rykten.

Genom åren har idrotts använts av auktoritära stater.

Vinter-OS i Kina 2022, fotbolls-VM i Ryssland 2018, sommar-OS i Tyskland (Berlin) 1936 och det saudiska köpet av Premier League klubben Newcastle United 2022 är exempel där auktoritära stater försökt dra nytta av idrotten.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.