Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Stängsel byggs för att hindra olyckor

Järnvägen i Sölvesborg stängslas in.Det ska förebygga olyckor och dödsfall.Trafikverket har som mål att halvera antalet omkomna.
sölvesborg • Publicerad 21 juli 2017
Öresundståget kör förbi det nyuppsatta stängslet vid järnvägen mellan Duvanområdet och Havsudden, där bron ligger. Foto: Peter Nyberg
Öresundståget kör förbi det nyuppsatta stängslet vid järnvägen mellan Duvanområdet och Havsudden, där bron ligger. Foto: Peter Nyberg

Varje år dör mellan 70 och 110 personer på järnvägen i Sverige. 70 procent av dem klassas som självmord medan övriga handlar om dödsfall, där personer befunnit sig på spåret av en eller annan anledning.

– Trafikverket har ett halveringsmål för antalet omkomna fram till 2020 jämfört med 2010 års siffror, säger Per Högner, projektledare på Trafikverket i Gävle.

Annons

Sedan några år tillbaka bedriver Trafikverket ett stort projekt i landet för att stängsla in järnvägen. Det sker i olika omgångar och varje år görs det prioriteringar över de sträckor som ska få stängsel. Nu pågår ett arbete med att sätta upp stängsel vid järnvägssträckan som går från Valjeviksområdet och bort till järnvägsbommarna vid pizzerian i Sölve.

– Det handlar om sträckor där det sker olyckor eller tillbud, men även där det bor mycket folk. Det kan också vara sträckor där det finns risk att folk genar till bussen eller stationen, säger Per Högner.

Trafikverket tar fram en prioriteringslista. Den används därefter i det planeringsarbete som myndigheten gör. Sedan är allt beroende av om det finns pengar.

– Det är ett arbete som är utdraget på flera år, säger Per Högner.

Han betonar att den inventering som görs inte endast går efter var det sker olyckor.

– Vi kan också titta på var det finns vägar eller anslutningar. Det kan också vara så att folk rör sig, antingen vid ena sidan av spåret eller på båda sidor av spåret, säger han.

Per Högner har ett så kallat programansvar för stängslingen av järnvägarna. Han ansvarsområde innefattar också arbetet för att motverka buller.

– Det är inte bara jag som har hand om stängslingen. Men jag har en stor del av det arbetet, säger han.

I år satsar Trafikverket 260 miljoner kronor på att stängsla in olika sträckor av järnvägen.

I Skåne och Blekinge, som ingår i Region Syd i Trafikverkets planering, kostar det arbetet 38 miljoner kronor.

Det sätts även upp stängsel vid gång- och cykelvägen och den tunnel som är belägen i anslutning till Bokelundsskolan. Foto: Peter Nyberg
Det sätts även upp stängsel vid gång- och cykelvägen och den tunnel som är belägen i anslutning till Bokelundsskolan. Foto: Peter Nyberg
Vid denna sträcka, bakom skolan, har det förekommit att folk varit på spåret och bland annat lagt ut cementlock. Foto: Peter Nyberg
Vid denna sträcka, bakom skolan, har det förekommit att folk varit på spåret och bland annat lagt ut cementlock. Foto: Peter Nyberg
Peter NybergSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons