Näringslivet i regionen behöver fler avgångar
Det nytillträdda blågröna styret i Stockholm har gjort klart att de inte kommer att arbeta för att förlänga Bromma flygplats nuvarande arrendeavtal. Det löper ut 2038 och om det inte förlängs innebär det i praktiken att Bromma flygplats läggs ned. En sådan nedläggning riskerar att få stora konsekvenser även för Ronneby och Blekinges näringsliv.
Det säger kommunens näringslivschef Torbjörn Lind.
– Skulle det bli verklighet tappar vi från Ronneby halva vår flygtrafik till Stockholm i ett bräde, menar Torbjörn Lind. Det är heller inte så enkelt som att flytta över den beläggningen till Arlanda.
En utbyggnad av Arlanda, för att möta ett ökat behov, är under diskussion. Swedavia har uttalat ett mål att bygga ut Arlanda så att de senast år 2040 ska klara att möta en kapacitet på 40 miljoner resenärer per år, men har då främst lagt fokus på en ökad internationell trafik. Det ska jämföras med fjolårets resenärsnotering på 26 miljoner personer. I en tidigare utredning, tillsatt av regeringen, står det också klart att Arlanda skulle behöva en fjärde landningsbana för att klara att ta över flygtrafiken från Bromma.
– Idag har vi två flygbolag som trafikerar sträckan Ronneby-Stockholm, säger Torbjörn Lind. Det är en styrka, men vi jobbar även för att få till mer internationell flygtrafik från Kallinge, där direktlinje till Frankfurt är ett alternativ som vi kikar närmare på.
Vikten av en fortsatt tryggad flygtrafik till Stockholm är dock en fråga som redan nu förs mellan kommunen, Swedavia (som äger flygplatserna vid både Bromma och Arlanda), Region Blekinge samt Kalmar.
– Det är ännu gott om tid för oss att agera och propagera för vår sak, försäkrar Torbjörn Lind.
Vad som händer om det blågröna styret i Stockholm slutligen lägger ned Bromma flygplats menar han ännu är en för tidig fråga att svara i detalj på.
– Det är klart att en sådan handling skulle få stora konsekvenser för regionen, men vilka och exakt hur allvarliga kräver nog en djupare analys för att svara på. Omfattningen av en sådan skada går inte att bedöma just nu, säger han.
Hos de lokala företagen upplever han ännu inte frågan som jättehet. Men han säger sig redan ha nåtts av reaktioner på lokalt håll, där flera lokala företag menar att nuvarande trafiklinjer är avgörande för deras täta och nödvändiga kontakter med omvärlden.
– Vi behöver inte färre flygavgångar från Kallinge, utan snarare fler, konstaterar Torbjörn Lind.
BLT har även sökt Region Blekinges regionsdirektör Anna-Lena Cederström utan framgång.