Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Underhållsarbetet går som tåget

Nu inleds den första etappen av tre, för att underhålla och reparera Olofströmsbanan mellan Olofströms och Älmhult. Arbetet inleds dock i år med fokus på delar av banans norra sträckning.
Lönsboda • Publicerad 15 juli 2019

Tre veckor, under lika många somrar, beräknas arbetet med Olofströmsbanan, järnvägsspåret mellan Olofström och Älmhult, pågå.

– Arbetet är helt anpassat efter Volvo i Olofström och deras semesterperiod, säger Trafikverkets projektledare Jonas Wallberg.

Annons

Tanken är att arbetet ska ha så minimal störningsverkan på tågtrafiken som möjligt, så att det inte orsakar någon driftstörning i Volvos arbetsflöde.

I år mjukstartar Trafikverket genom att främst fokusera på banområdet närmast Hökön, strax söder om Älmhult.

– Där finns ett växelspår, där vi kommer att byta ut spåren på en sträcka om ungefär 270 meter, säger Jonas Wallberg. Vi startar nu och beräknar hålla på fram till den 7 augusti.

Det stora arbetet inleds dock under tre veckor 2020, ungefär samma period. Då ska spårbyte inledas på sträckan mellan Lönsboda och Älmhult. Året därpå, enligt samma period, sker samma procedur mellan Olofström och Lönsboda. I båda fall rör det sig om sträckor på cirka två mils längder.

– Idag ligger det träslipers och så kallade skarvspår på hela Olofströmsbanan, säger Jonas Wallberg. Det byter vi nu ut mot betonsslipers och helsvetsat spår.

Fördelarna med detta är att spåret, när arbetet är slutfört, kommer att kunna ta sig an tyngre tåg. De helsvetsade spåren är heller inte lika känsliga för sol och värme som de skarvade varianterna, vilket innebär att risken för så kallade solkurvor minskar.

– Banan som den är nu är gammal och det finns ett stort behov av renovering, konstaterar Jonas Wallberg. En upprustning innebär att vi framöver även minskar underhållskostnaden för sträckan.

Jonas Wallberg försäkrar att allmänheten i stort inte kommer att märka av arbetet nämnvärt. Under tiden som vissa övergångar ses över kan övergången spärras av och trafiken omdirigeras. Boende kring banan kommer också uppfatta en ökad aktivitet vid banområdet.

För att möta boendes frågor bjöd Trafikverket därför in till ett öppet hus i Lönsboda, just i syfte att informera kringboende om projektets omfattning.

Fredrik LundSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons