Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Riksväg 15 delar orten i två läger

1 500 meter väg i Olofström väcker känslor – även hos katter.De som slipper den gamla vägen är glada – de som får en ny vägdel bakom sina villor är missnöjda.
OLOFSTRÖM • Publicerad 18 november 2016
Nu är Trafikverket redo för att gå vidare med planerna för riksväg 15. Alla yttranden har kommit in och åsikterna delar orten på samma sätt som vägen gör. Till och med en katt vid namn Stina har yttrat sig. Foto: blt arkiv
Nu är Trafikverket redo för att gå vidare med planerna för riksväg 15. Alla yttranden har kommit in och åsikterna delar orten på samma sätt som vägen gör. Till och med en katt vid namn Stina har yttrat sig. Foto: blt arkiv

Trafikverket har fått in alla yttrandena om riksväg 15 genom Olofström. Det finns två konfliktpunkter som har delat byn på samma sätt som vägen delar samhället. De som slipper trafiken när infarten vid Båtmansgatan stängs är nöjda. De som får den nya lokalvägen på baksidan av Järnvägsgatan är missnöjda.

Den andra konfliktpunkten är cirkulationsplatsen vid Idrottsvägen som många bybor menar är ett dyrt och onödigt alternativ. Bland det tiotalet yttranden som kommit in har de boende på Järnvägsgatan bifogat nästan 50 namnunderskrifter mot förslaget till ny lokalväg bakom deras villaområden.

Annons

Katten Stina är en av de mera ovanliga kritikerna som tillsammans med sin ägare har skickat in både protestbrev och formella yttranden om vägbygget. Katten är emot cirkulationsplatsen liksom sin ägare.

– Vi vill ha vanliga påkörningsfilar både vid idrottsplatsen och vid Båtmansgatan. Det duger gott och blir mycket billigare än dyra rondeller, skriver Kjell-Åke Björklund och Katten Stina i sitt yttrande.

Men Trafikverket viker inte från rondellerna. Även om två nya cirkulationsplatser gör vägbygget betydligt dyrare, menar verket att rondellerna ökar trafiksäkerheten för alla trafikanter.

– Hela syftet med ombyggnaden av riksväg 15 är att göra vägen säkrare, öka framkomligheten och minska riskerna för alla trafikanter. Vi bygger gång- och cykelvägar, nya säkra övergångsställen med mittrefuger och belysning, samt sänker vissa hastigheter och skapar övergångar i rondellerna, säger Daniel Andersson, projektledare på Trafikverket.

Vägbygget, som ska påbörjas 2018, är tre kilometer långt och kostar runt 34 miljoner kronor.

Väg 15

För och emot

För:

• Vägen blir mer framkomlig och trafiksäker.

Rondellerna göra att det blir lättare att ta sig in i trafikflödet.

Emot:

• Ökat trafik bakom Järnvägsgatan där den lokala vägen dras. Den delen är kommunens ansvar. Det blir sämre tillgänglighet till centrum.

Simone HansenSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons