Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Idéer uppmuntras på caféet

Hur går man från idé till egen verksamhet? Och hur får man in startkapital till ett UF-företag. Det var en del av det som diskuterades på Olofströms första Idécafé.
Olofström • Publicerad 1 oktober 2015
Kicki Olsson som driver Kickis Café diskuterade företagandets utmaningar tillsammans med Annika Jönsson och David Appelros. Foto: Bo Åkesson
Kicki Olsson som driver Kickis Café diskuterade företagandets utmaningar tillsammans med Annika Jönsson och David Appelros. Foto: Bo Åkesson

På torsdagskvällen var det dags för Olofströms första Idécafé. Det är Företagarna i Olofström som tillsammans med projektet Idéinstitutet har dragit igång initiativet.

Idéinstitutet drivs i sin tur av Almi Blekinge och syftar till att få unga mellan 18 och 30 år att våga satsa på företagande.

Annons

– Det som tanken med Idécaféet bygger på handlar om erfarenheter av att det alltid är i pauserna, när man sitter och fikar, som idéer uppstår och kontakter knyts, förklarade Jenny Bergman för kvällens deltagare.

De var för övrigt något fler som hade anmält sig än som i slutändan dök upp.

– Vi tror och hoppas att det blir fler som kommer på nästa café, som vi tror kommer att äga rum någon gång i slutet av november, sade hon senare till BLT.

Kvällens deltagare uppmanades först att formulera och skriva ner en utmaning eller fråga, som deltagaren skulle vilja ha tips eller råd kring från de övriga deltagarna.

– Det är först till kvarn. De tre första frågorna är de som vi kommer att diskutera i kväll, förklarade Jenny Bergman.

Knut Hessbo ville ha hjälp med att fylla på sin lista med drömmar, som han skulle vilja uppnå som företagare. Timmy Bengtsson ställde frågan om hur man går från en idé till att starta verksamhet. Jakob Holmberg och David Appelros driver UF-företag tillsammans på Nordenbergsskolan. Och den sistnämnde ställde frågan om hur man lyckas får startkapital till sitt UF-företag. Det lät han nämligen förstå att det fanns en del svårigheter kring.

Och när deltagarna senare delades in i grupper fick han möjlighet att diskutera detta tillsammans med Annika Jönsson, och Kicki Olsson som driver Kickis Café. Att få uppmärksamhet i sociala och "traditionella" medier var någonting som man var överens om kunde vara bra för att få fart på verksamheten.

– Vår idé är att vi vill tillverka en magnetisk nyckelhållare som sitter på väggen. Sådana finns visserligen redan. Men vi tror att vi genom att både sälja dem billigare och genom att ha en mer tilltalande design ska lyckas hitta köpare, passade David Appelros på att berätta för detta medium.

Tobias Wahlberg

Timmy Bengtsson i samtal med Jenny Bergman från Idéinstitutet.
Timmy Bengtsson i samtal med Jenny Bergman från Idéinstitutet.
Tanken med Idécaféet är främst att få unga att våga satsa på företagande. Foto: Bo Åkesson
Tanken med Idécaféet är främst att få unga att våga satsa på företagande. Foto: Bo Åkesson
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons