Fick ingen hjälp hos psykiatrin – tog sitt liv
Den anhöriga kvinnan kontaktade psykiatrin förra hösten för att få råd och hjälp med en familjemedlem som var djup deprimerad. I sin anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) skriver kvinnan att personen sjönk längre och längre ner i sin depression och behövde vård.
Men kontakten med psykiatrin ledde inte ens till att patienten fick tid för ett samtal. Rådgivningsteamet bad inte heller om att få tala med den berörda personen i telefon. Enligt kvinnan fick hon rådet att se till att personen uppsökte vårdcentralen och även Arbetsförmedlingen.
Under vintern blir personen allt sämre och kvinnan tar på nytt kontakt med psykiatrins rådgivningsteam. Enligt anmälan fick hon ingen hjälp denna gång heller.
– Jag fick besked om att patienten inte fick komma till psykiatrin utan skulle gå till vårdcentralen, skriver kvinnan i sin anmälan.
Tre veckor efter det senaste samtalet med psykiatrin tar patienten sitt liv. Och den anhöriga kvinnan är nu väldigt kritisk till hur vården fungerar i kontakterna mellan primärvård och psykiatri.
Och den kritiken får hon stöd för av Inspektionen för vård och omsorg som menar att rådgivningsteamet borde ha talat med patienten.
Så svarar psykiatrin
Efter kritiken skärps rutinerna på följande punkter:
• Bättre samverkan i gränslandet mellan olika vårdformer och rådgivningsteamet ska kunna ge utökat stöd vid telefonrådning.
• Utökat anhörigstöd införs liksom bättre information till allmänheten om kontaktvägar.