70 unga företagare visade sin kreativitet
Det konstaterade i alla fall Carina Centrén, ordförande Ung Företagsamhet i Blekinge, redan i invigningstalet i går förmiddag.
- Mina avslutningsord till er, unga företagare, är - ta bort ordet problem ur ordförrådet. Ersätt det med utmaning.
Mycket mat
Och det var ett ord som kunde sammanfatta årets Våga Vara Egen-mässa i Olofström. 70 ungdomar i åldrarna 16 till 19 år visade upp spännande och i vissa fall rent innovativa affärsidéer. Mycket kretsade kring mat, som Sanne Johansson och hennes kompisar från Väggaskolan i Karlshamn. Deras företag Svensk Kost UF hade samlat in recept och gjort en kokbok för folk som inte ens kan koka ägg.
- Vi bjuder aldrig våra kompisar på middag och utgick från att vi var urkassa på att laga mat. Och vi tänkte, "vem vill ha en kvinna som inte kan laga mat". Sedan samlade vi in enkla recept från våra far- och mormödrar. Många kokböcker utgår från att man har en grund att stå på. Vår bok är grunden, berättade Sanne Johansson innan hon ska möta en jury i klassen "bästa säljare".
Travresor
Ett företag som hade sprängt maxgränsen, 31 000 kronor, för vad ett UF-företag får tjäna, var NiPe bussresor. Kristoffer Nilsson och Joel Persson från Knut Hahnskolan i Ronneby har satsat på att skräddarsy bussresor till Kalmartravet och Jägersro travbana i Malmö. De hyr in bussar och sätter ihop paket med underhållning, mat och utflykter.
- Vi vill erbjuda något utöver en resa från punkt a till b. Våra resor har varit lyckade och vi har 100 procent nöjda resenärer. Nu får vi lägga av, eftersom vi nått maxgränsen för vårt projektarbete men vi funderar på att syssla med det här som hobbyverksamhet i framtiden, säger Kristoffer Nilsson.
Karlskronamotiv
Bland övriga affärsidéer märktes Competition SK8 UF från Furulundsskolan i Sölvesborg som satsat på att anordna och marknadsföra skateboardtävlingar, Karlskronamotiv från Chapmanskolan som säljer inramade motiv från kända Karlskronamiljöer och Tryckpåtröjan från Nordenbergsskolan som trycker och säljer t-shirts, där köparen själv kan välja motivet.
Nordenbergsskolan i Olofström hade flest företag på plats under mässan. Uf Smycka hoppades på vinst i klassen bästa hemsida. Tanja Slawik, Emelie Håkansson och Susanna Anderssons idé var att importera piercingsmycken från USA och sälja produkterna via hemsidan, med pressade priser.
- Många ungdomar köper piercingsmycken, men produkterna är ofta orimligt dyra, säger Tanja Slawik, företagets marknadsförare.