Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Stort pengatapp för nyhetsjournalistiken

Ekonomi • Publicerad 2 juli 2019
Nyhetsmedierna har förlorat fyra av tio reklamkronor sedan 2008 enligt en ny rapport. Arkivbild.
Nyhetsmedierna har förlorat fyra av tio reklamkronor sedan 2008 enligt en ny rapport. Arkivbild.Foto: Leif R Jansson/TT

Nyhetsjournalistiken har tappat mer än en halv miljard kronor i annonsintäkter på ett år, enligt en undersökning som Institutet för mediestudier har gjort.

Samma undersökning visar att nyhetsjournalistikens andel av reklamintäkterna halverats sedan 2008 – från 36 procent till 18 procent av de totala reklamintäkterna.

Annons

"De senaste åren har journalistiken tappat en halv miljard per år. Det är en förlust i nivå med hela presstödet – varje år. Pengar som inte kommer tillbaka. Det är en enorm utmaning för journalistiken", säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier, i ett pressmeddelande.

Enligt honom beror tappet på att annonser flyttat till digitala medier och att dessa främst köps från nätjättar som Google och Facebook.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons