Ostindieskepp hyrs ut för att segla igen
Det är logistikföretaget Greencarrier som tar över Götheborg, enligt ett avtal där fartyget i praktiken hyrs ut från ägarstiftelsen.
Götheborg är en kopia av ett fartyg med samma namn som gick under i Göteborgs hamninlopp 1745. Nybygget sjösattes 2005 och reste till Kina, mestadels med seglen som drivkraft.
Två år senare anlände fartyget till hemmahamnen Göteborg igen. Både kung Carl XVI Gustaf och Kinas president Hu Jintao var på plats vid återkomsten, tillsammans med hundratusentals åskådare och ett myller av fritidsbåtar.
Stilla i fyra år
Med åren blev det dock svårt att finansiera resor och underhåll av träskeppet. Götheborg har legat stilla i hamnen sedan 2015.
– Att ligga vid kaj är en lite undanskymd tillvaro, säger Lars G Malmer, som varit engagerad i ostindiefararen under många år och är ordförande i det dotterbolag som nu säljs till Greencarrier.
Han välkomnar den nya lösningen för fartyget.
– Nu kan vi segla i norra Europa under minst två år, med svensk flagg. Det är utmärkt bra, tycker Malmer.
Besättning och nyckelpersoner för skeppet kommer att rekryteras. Det krävs ett 60-tal personer ombord för att segla fartyget.
Uppvisningar
Greencarrier hoppas kunna ta Götheborg bland annat till stora uppvisningar av segelskepp i Amsterdam och Bremen.
Drömmen om en ny resa till Kina finns också kvar.
– Det vore roligt, men är inte finansierat, säger Lars G Malmer.
Enligt avtalet ska Götheborg återlämnas till ägarstiftelsen efter två eller tre års uthyrning.