GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Juristbyrå flyger till kunder – stäms av KO

Ekonomi • Publicerad 29 oktober 2019
Juristbyrån har varit otydlig med sin prisinformation, menar Konsumentombudsmannen. Arkivbild.
Juristbyrån har varit otydlig med sin prisinformation, menar Konsumentombudsmannen. Arkivbild.
Foto: Patrik Lundin / SvD / TT

Konsumentombudsmannen (KO) började granska juristbyrån i vintras efter att fler personer anmält byrån för oväntade och höga kostnader.

Personerna som anmält uppger att man inte fått information, eller inte förstått, att bolaget bland annat flyger till sina kunder i ett eget flygplan. Kostnaderna för resorna har varierat mellan 7 000 och 25 000 kronor. Enligt KO har juristbyrån inte lämnat fullständig och korrekt information om tillkommande kostnader, exempelvis flygresorna.

Juristbyrån hanterar ärenden som bland annat rör uppsägningar och KO menar att de personerna befinner sig i en särskilt sårbar situation. Konsumentombudsmannen vill nu att Patent- och marknadsdomstolen tvingar juristbyrån att vara tydligare i sin information om vad de juridiska tjänsterna kostar.

TT
Så här jobbar med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.