unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

HD prövar fallet om lärare som lyfte elev

Högsta domstolen tar sig an fallet om en lärare som lyft en elev.
Högsta domstolen tar sig an fallet om en lärare som lyft en elev.
Foto: Magnus Andersson/TT

Högsta domstolen tar upp ett uppmärksammat fall där en elevs rättigheter vägs mot en lärares rätt att ingripa.

Det var för drygt två år sedan som en högstadieelev i Lidköping vägrade att flytta sig ur en soffa som blockerade vägen i skolans rasthall. Trots flera tillsägelser satt eleven kvar, varpå en lärare till slut lyfte bort honom.

Eleven har bland annat diagnosen adhd och skulle enligt en handlingsplan bemötas lågaffektivt, vilket betyder att man ska undvika konfrontation. Högstadieeleven har efteråt uppgett att lärarens grepp gjorde ont och att han blev rädd.

Barn- och elevombudet yrkar på att Lidköpings kommun ska betala 10 000 kronor i skadestånd till eleven.

Men både tingsrätt och hovrätt har dömt till lärarens fördel med motiveringen att ingripandet var befogat.

Utgången i Högsta domstolen väntas bli vägledande för framtida frågor om elever och lärares rättigheter i skolmiljö.