Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Volvo Cars väntas skippa utdelning

Förväntningarna är höga på Volvo Cars inför det första bokslutet sedan börsnoteringen i höstas.
Ett rejält vinstlyft väntas. Men någon utdelning ska bolagets ägare inte räkna med.
Ekonomi • Publicerad 10 februari 2022
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson får något av en avskedsshow när han på fredag presenterar bokslutet för 2021, det första sedan bolaget börsnoterades i höstas. Arkivbild
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson får något av en avskedsshow när han på fredag presenterar bokslutet för 2021, det första sedan bolaget börsnoterades i höstas. ArkivbildFoto: Jonas Ekströmer/TT
Skotten Jim Rowan ska ta över som vd för Volvo Cars i vår. Arkivbild
Skotten Jim Rowan ska ta över som vd för Volvo Cars i vår. ArkivbildFoto: Volvo Cars Handout/TT

Volvo Cars har sedan börsnoteringen i höstas tagit plats bland de riktiga småspararfavoriterna på Stockholmsbörsen. Bara hos nätmäklaren Avanza är antalet Volvoägare 125 000, vilket nästan är dubbelt så många som telekomjätten Ericsson.

Och än så länge har det varit en bra satsning. Sedan börsintroduktionen i höstas har aktien gått upp med 40 procent.

Annons

Men det saknas inte utmaningar för det Volvo Cars som Håkan Samuelsson efter nästan tio år på vd-stolen lämnar över till sin efterträdare i vår. Marknaden väntar sig lönsam tillväxt och lyckade jättesatsningar på elektrifiering, digitalisering och innovation.

Samtidigt är konkurrensen stenhård i det så kallade premiumsegment där den Göteborgsbaserade biltillverkaren har placerat sig. Där slåss man bland annat med tyska tungviktare som Audi, BMW och Mercedes – i skuggan av amerikanska Teslas pionjärarbete inom elbilsutveckling.

Elektrifierat utbud 2030

Samtidigt ligger pandemieffekter, halvledarbrist, globala logistikproblem och höga råvarupriser som en våt filt över hela sektorn. Detta ger kostnader och förseningar som antingen pressar lönsamheten eller tvingar fram prishöjningar mot slutkund, vilket i sin tur kan slå mot volymtillväxten.

Bokslutet på fredag blir det sista med Håkan Samuelsson som vd. Skotten Jim Rowan har skrivit på för att ta över ratten inför första delårsrapporten för 2022, någon gång i april.

I närtid ska Samuelsson – efter nästan tio år som Volvo Cars-chef – i stället fokusera på uppdraget som styrelseordförande i den Volvo Cars-delägda elbilstillverkaren Polestar, som enligt medieuppgifter är mycket nära att ta steget in på Nasdaqbörsen via det redan noterade förvärvsbolaget Gores Guggenheim.

I bokslutet räknar analytiker med att Volvo Cars redovisar en rörelsevinst på omkring 4,6 miljarder kronor för fjärde kvartalet 2021, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg. Räknar man bort samriskbolag – som den 49-procentiga andelen i Polestar – väntas vinsten lyfta till omkring 5,6 miljarder kronor. Det kan jämföras med 4,9 miljarder ett år tidigare.

– Det är en klar förbättring, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.

"Där har de en uppförsbacke"

Han tycker generellt det ser ut som att Volvo Cars är på rätt spår. Fast han hoppas i bokslutet få en bättre bild av bolagets utrymme för prishöjningar för att kompensera sig för dyrare råvaror och komponentbrist.

– De har en del att bevisa på batteri-elbilssidan och ligger inte först, men är förmodligen på god väg och har dessutom en väldigt stark position inom plug-in-hybrider, säger Lundevall, om Volvo Cars position i det globala elbilsracet.

Någon utdelning ska dock ägarna inte räkna med – inte i år i alla fall, enligt Lundevall.

Annons

– De närmaste åren är det här bolaget i en investeringsfas, för att hantera omställningen, säger han.

När det gäller utdelningen håller John Hernander, investeringschef på Nordea, med Lundevall. Han delar i stort även SEB-strategens syn på hur hur det ser ut när det gäller elektrifieringen.

– Tittar man på vad andra biltillverkare har lanserat så här långt varierar det enormt. Där ligger nog Volvo Cars i klungan, säger han.

Den batteridrivna SUV:en senare i år är ett exempel på hur Volvo Cars går före många stora konkurrenter, enligt både Lundevall och Hernander.

– Där sticker de ut, säger Hernander.

Det stora frågetecknet

Det stora frågetecknet när det gäller Volvo Cars för Hernander är hur Plan B ser ut, det vill säga hur de ska hantera marknader där infrastrukturen för elbilar inte hänger med eller där kunderna ännu inte är redo att köpa elbilar.

Hernander hoppas på att Volvo Cars i bokslutet redogör för de ekonomiska effekterna av transformationen till elbilsbolag, då det är där framtida tillväxt finns och då vinstmarginalerna är lägre på elbilar till följd av dyra batterier och lägre volymer.

Han räknar samtidigt med någon form av lugnande besked när det gäller flaskhalsarna i värdekedjor runt om i världen och halvledarbristen.

– Sannolikt har vi passerat botten med halvledarproblemen och nu tror jag vi får se en förbättring under 2022, kvartal för kvartal, säger Hernander.

Fakta: Värt nästan 220 miljarder

Sedan årsskiftet har Volvo Cars aktie tappat omkring 4 procent i räntefrossan på Stockholmsbörsen. Men för de ägare som hängt med sedan noteringskursen på 53 kronor i slutet av oktober i fjol är det ändå ett lyft på nästan 40 procent på lite drygt tre månader. Marknadsvärdet på Volvo Cars är i dagsläget nästan 220 miljarder kronor.

Geely Sweden kvarstår efter börsnoteringen som Volvo Cars huvudägare. Geely Sweden ägs i sin tur av kinesiska Zhejiang Geely Holding, med Eric Li som huvudägare.

Geely köpte Volvo Cars av amerikanska Ford Motor 2010 för 1,8 miljarder dollar (cirka 13 miljarder kronor). Ford hade då betalat 6,5 miljarder dollar (cirka 50 miljarder kronor) för verksamheten, när den knoppades av från Volvokoncernen 1999.

Fakta: Värt nästan 220 miljarder

Biltillverkaren Volvo Cars, som fyller 100 år om fem år, tog sig i höstas tillbaka till Stockholmsbörsen och passade då på att dra in 20 miljarder kronor i en nyemission.

Pengarna utgör nu plattformen för flera stora investeringsbeslut. Det handlar dels om en satsning på 30 miljarder kronor tillsammans med batteritillverkaren Northvolt för att i Göteborg utveckla och producera skräddarsydda batterier till framtida elbilar. Det har även flaggats för flera års investeringar på 10 miljarder på fabriken i Torslanda, Göteborg, för att rigga upp anläggningen för produktionen av framtida elbilsmodeller.

Volvo Cars lanserade i oktober i fjol en andra helt elektrisk bilmodell: C40 Recharge – ett litet steg på vägen från 4 procent fullt elektriska bilar i försäljningen i dag till 50 procent 2025 och ett helt elektrifierat utbud 2030.

Ett lite större steg i elektrifieringen blir Volvo Cars första el-SUV, som senare i år ska ersätta storsäljaren XC90. Det stora klivet mot bara elbilar tas dock först 2025. Det gäller både Volvo Cars och flera ledande konkurrenter.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons