Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

"Teknisk omöjlighet att borstarna repar lacken"

Vid den här årstiden tvättas bilarna mer än någonsin. Myterna och åsikterna om automatiska biltvättar är samtidigt många.
Vågar man använda en maskintvätt på den nya bilens fina lack? Och vem är ansvarig om det händer något otrevligt - därinne bland virvlande jätteborstar?
Nyheter • Publicerad 12 februari 2005

Skulle något gå snett är det faktiskt bilägaren som är ansvarig. I juridisk mening är det hon eller han som hyr anläggningen. Undantag är om bilisten kan påvisa bristande underhåll - eller rent av maskinfel.

Hur rädd behöver man då vara för den automatiska biltvätten?

Annons

-Det är en teknisk omöjlighet att de nya borstar som används i dag skulle kunna repa bilen, säger Peter Wallin som levererar biltvättar över hela södra Sverige.

- Har man riktig otur kan ett litet gruskorn som fastnat i en tjärfläck, dras runt i tvätten. Men spåret blir inte särskilt stort och kan oftas poleras bort.

Risken är större vid handtvätt, där smutsen lättare blir kvar och riskerar att dras ut över lacken. Dessutom återanvänds smutsvattnet i hinken.

Problemen förbi

Automattvättarnas problematiska period anses vara förbi och ligga åtminstone 20 år bakåt i tiden

-Det fanns en del misskötta maskiner. Dessutom var de inte lika nogranna i styrningen och anläggningstrycket.

Även om han säljer automatvättar menar Peter Wallin att man alltid ska komplettera med en rejäl handtvätt, åtminstone en gång på våren och hösten. Liksom en rejäl omgång polering och vax.

-Automattvätt är i första hand en snabbtvätt

Kjell Andersson är platschef på bensinmacken Preem i Karlskrona:

- I dag är man noga med schampo och kemikalier som rengör borstarna. Löddret från schampo som bilägaren ser är inte till för bilen som många tror - utan för att rengöra tvättborstarna.

Annons

Det betyder inte att det aldrig förekommer att folk klagar på repor efter en tvätt.

-I nio fall av tio visar repornas riktning att de inte kan ha orsakats av tvättborsten. Men tvätten har tagit bort smutsen, och tidigare okända repor visar sig, säger Peter Wallin.

Få tvättolyckor

Han hävdar att "olyckorna" i tvättar är få.

-Våra tvättar kör 8,5 miljoner gånger om året. Vi har inte tio- talet reklamationer på den här tiden.

Men det har hänt. Då har det handlat om delar av lister eller antenner som fastnat i borsten - och sedan hackat sönder bilen. I de fallen finns förstås bilens försäkring.

Hur är det då med den nya bilen och lacken? Ska man vänta innan man vågar köra den i en automattvätt?

- Det finns ingen biltillverkare som inte har tvättat sina bilar minst tre gånger i maskintvätt innan den går vidare till försäljaren, påstår Peter Wallin.

Rekommenderar handtvätt

Jan Björklund är lackeringsexpert på Motorbranchens Riksförbund:

Annons

-En omlackerad bil ska man alltid vara försiktig med. Även om lacken känns hård tar det en tid innan den härdat riktigt. Vi rekommenderar handtvätt under första månaden.

-Med nya bilar från fabriken är det annorlunda. De är lackerade i betydligt högre temperaturer direkt på karossen. Den lacken tål alltid maskintvätt. En välskött borstmaskin är inte skadlig, säger han.

Mats Blennow
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons