GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

S lanserar självkritisk slogan

"Vårt Sverige kan bättre", är Socialdemokraternas lite självkritiska slogan i årets valrörelse.
Politik • Publicerad 3 maj 2022
Partisekreterare Tobias Baudin presenterar Socialdemokraternas valkampanj 2022 vid en pressträff på partiets kansli.
Partisekreterare Tobias Baudin presenterar Socialdemokraternas valkampanj 2022 vid en pressträff på partiets kansli.Foto: Christine Olsson/TT

Siktet är inställt på fyra år till vid makten och huvudmotståndarna inför valet pekas inte oväntat ut som Moderaterna och Sverigedemokraterna.

– Vårt Sverige kan bättre än det här och det är det som kommer att vara fokus i valrörelsen, säger Baudin.

TT: Åtta år har ni suttit vid makten nu. Varför har det inte redan blivit bättre?

– Vi valdes som partiledning, jag och Magdalena Andersson, och vi har gjort vår samhällsanalys. Då ser vi de stora problem som vi har i vårt land. Det är därför vi lägger om och för en mycket tydligare politik också kring de stora samhällsproblemen.

TT: Kan man tolka det som en kritik mot hur Löfvenregeringen hanterade de här frågorna?

– Vi är definitivt inte nöjda. Vi är inte nöjda när vi ser de samhällsproblem som jag tror också väljarna ser. Det är därför vi går till val nu för fyra nya år med en ny politik.

Dörrknackning och livestudio

Under kampanjen kommer man satsa på dörrknackning – totalt 1,4 miljoner dörrar hoppas man ska öppnas upp av potentiella väljare. Dessutom kommer en ny livestudio på högkvarteret på Sveavägen i centrala Stockholm ha två sändningar i veckan. Det har dessutom planerats in 20 regionala pressträffar, för att komma ut i landet.

– Vi kommer flytta fokus från Stockholm till de människor som befinner sig långt bort från regeringskansliets lokaler, säger Baudin.

Partiledningen kommer dock inte föra någon kampanj på det sociala nätverket Twitter.

Förutom segregationen och välfärden är klimatet en prioriterad fråga för partiet i valrörelsen.

– Vi måste så klart ställa om, säger Baudin, som hoppas klimatinvesteringar ska ge nya "bra jobb", med svenska kollektivavtal.

Förtroendet för Magdalena Andersson är starkt bland väljarna just nu och partiet får lite drygt 30 procent av väljarstödet i de flesta opinionsmätningar, vilket kan jämföras med drygt 28 procent 2018.

"Det är långt ifrån klart"

Partiets mål är att maximera antalet röster i valet och sedan få Magdalena Andersson utsedd till statsminister.

– Då behöver vi göra ett riktigt bra valresultat, för tittar man på potentiella samarbetspartier går det inte bra för alla. Så det är långt ifrån klart och vi måste verkligen göra jobbet i vårt parti. Det känns som det största hotet just nu.

– Det är väldigt långt kvar. Och de här 1,4 miljoner samtalen, jag tror att det är det som är avgörande för hur det här blir.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.