Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Lågmäld mellandagsrea - ”Det ser aldrig ut såhär annars”

Lågmäld marknadsföring och glest med kunder.
Flera butiksägare vittnar om ett exceptionellt lugnt läge under årets mellandagsrea.
Blekinge • Publicerad 26 december 2020
Jojje Magnusson är varuhuschef för Elgiganten i Karlskrona. Han upplever att de flesta har tagit till sig råden om att inte besöka fysiska butiker.
Jojje Magnusson är varuhuschef för Elgiganten i Karlskrona. Han upplever att de flesta har tagit till sig råden om att inte besöka fysiska butiker.Foto: Staffan Lindbom

Långa köer och lackande svett under dunjackorna verkar inte vara ett problem i år. I alla fall inte i de butiker som BLT besökt under årets mellandagsrea.

På parkeringen utanför Elgiganten i Karlskrona är det glest med bilar och utanför butiken syns ingen grandios marknadsföring.

Annons

Det verkar följaktligen inte råda någon shoppinghysteri, i alla fall inte i den fysiska butiken. Den bilden delar även Elgigantens varuhuschef Jojje Magnusson.

– Det verkar som att folk tagit till sig att vi mest kör rean online.

Många väljer också butikens drive-in-tjänst som innebär att man kan komma och ställa sig med bilen på parkeringen och genom ett sms signalera att man är på plats och kan ta emot sitt förbeställda paket.

De kunder som ändå väljer att gå in i butiken möts av kundvärdar och en cirkulerande vakt som har koll på att det inte blir för mycket folk.

Just nu verkar det dock inte finnas någon risk för trängsel.

– Det verkar som att alla har tagit till sig av råden, säger Jojje Magnusson som menar att det är skönt för både personal och kunder att det inte uppstått något högtryck.

Men trots ett lugnt läge med få kunder i butiken märker de ingen stor skillnad försäljningsmässigt.

– TV-apparater är alltid det som rullar allra mest, säger Jojje Magnusson och berättar vidare att TV-apparaterna nu för tiden är så stora att de får levereras hem då folk inte får plats med dem i bilen.

En försäljning som dock ökat direkt kopplat till pandemin är köksinredning.

– Man lägger pengar på köksinredning och vitvaror nu när man inte kan resa, tror varuhuschefen.

Annons

Även i möbelaffären Mio är läget lugnt. En entrévärd står i dörren och räknar antalet personer som går in och ut ur butiken. Vid elvatiden på förmiddagen befinner sig 18 personer på butikens 3 800 kvadratmeter, och den siffran inkluderar personalen.

– Det är fantastiskt stor skillnad från förra året. Då hade vi drygt 800 besökare på annandagen, och uppemot 1000 besökare på juldagen, berättar Åsa Jobratt, butikschef på Mio.

– Igår hade vi totalt 380 besökare, men det var max 50 i butiken samtidigt.

Att det finns en entrévärd som håller koll på antalet besökare som befinner sig i butiken samtidigt är något som gör kunderna trygga, menar Åsa Jobratt som fått positiv respons på säkerhetsåtgärden.

En annan av butikens anpassningar är att det vid kassorna finns en extra stor yta för att möjliggöra glesa köer. Åsa Jobratt berättar också att de i år mera spridit ut erbjudandevarorna i butiken.

– Vi vet att folk vill handla, och vi vill sälja. Men då ska vi göra det på ett bra sätt, säger hon.

Under de senaste dagarna har de sett en halverad försäljning jämfört med hur det brukar se ut den här tiden på året. Däremot uppger Åsa Jobratt att de haft en god försäljning om man ser till hela 2020.

Åsa Jobratt är butikschef på Mio i Karlskrona. Hon berättar om de olika åtgärder som butiken gjort för att kunderna ska känna sig trygga. Bland annat har de flyttat runt butiksinredning för att det ska vara gott om plats vid kassorna.
Åsa Jobratt är butikschef på Mio i Karlskrona. Hon berättar om de olika åtgärder som butiken gjort för att kunderna ska känna sig trygga. Bland annat har de flyttat runt butiksinredning för att det ska vara gott om plats vid kassorna.Foto: Staffan Lindbom

På Amiralen i Lyckeby är det ett fåtal personer som traskar runt mellan butikerna. Några med munskydd, några utan. I Cubusbutiken går en handfull kunder runt och tittar.

– Vi hade tre besökare i butiken under första halvtimmen idag, säger vikarierande butikschef Hanna Dahlquist.

Hon berättar att de fått direktiv uppifrån om att inte skylta årets mellandagsrea.

Annons

– En rea ser ju aldrig ut såhär annars, säger hon och tittar sig omkring.

– I vanliga fall köar människor utanför Amiralen innan öppning.

Hanna Dahlquist, vikarierande butikschef på Cubus i Amiralen, vittnar om en mellandagsrea utan skyltar och nästintill utan folk.
Hanna Dahlquist, vikarierande butikschef på Cubus i Amiralen, vittnar om en mellandagsrea utan skyltar och nästintill utan folk.Foto: Staffan Lindbom
Även i Karlshamn var det lugnare än vanligt under lördagens mellandagsrea. Runt lunchtid besökte en del shoppingsugna personer Elgiganten, där personalen var väl förberedd. Vid entrén stod en värd som såg till att folksamlingar inne i butiken inte uppstod. De som ombads vänta utanför radade upp sig i en kö, med coronasäkert avstånd, på uppmaning av kundvärden.
Även i Karlshamn var det lugnare än vanligt under lördagens mellandagsrea. Runt lunchtid besökte en del shoppingsugna personer Elgiganten, där personalen var väl förberedd. Vid entrén stod en värd som såg till att folksamlingar inne i butiken inte uppstod. De som ombads vänta utanför radade upp sig i en kö, med coronasäkert avstånd, på uppmaning av kundvärden.Foto: Charlotta Bäckström
bild 1/2
Stortorget i Karlshamn invaderades inte, direkt.
En del Karlshamnsbor tog sig en runda på stan, men Drottninggatan gapade ovanligt tom.
Stortorget i Karlshamn invaderades inte, direkt.
En del Karlshamnsbor tog sig en runda på stan, men Drottninggatan gapade ovanligt tom.
”Vi hade tre besökare i butiken under första halvtimmen idag.”
Hanna Dahlquist, vikarierande butikschef
Elin StålhandSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons